Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Beginnend schrijver

  • Erik

    Hallo,

    Ik ben een beginnend schrijver en ik loop tegen een klein probleempje aan: het borrelt en bruist in mijn hoofd van de ideeen, maar op het moment dat ik daadwerkelijk iets op papier wil zetten, slaat het allemaal net zo dood en plat als een glas oude cola. Er komt gewoon niets meer uit en ik weet niet meer hoe of waar ik moet begnnen. Zo blijf je eeuwig beginnend schrijver natuurlijk! Hoe los ik dit op? Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen en hoe gaan die er mee om?

    Ik hoor het graag van jullie!

    Gr,

    Erik

    PS: Heeft iemand ervaring met Uitgeverij Eigen Boek?

  • Marianne

    Als je alleen iets op het papier WILT zetten… duurt het nog wel een tijdje voordat er daadwerkelijk iets op het papier kómt!

    Er is in feite maar één remedie voor… ga zitten en zét iets op papier.

    Maakt niet uit hoe onzinnig de tekst er (in het begin) uitziet, gewoon beginnen. Als je dan vervolgens doorgaat met verder fantaseren over wat je opgeschreven hebt, komt er hoogstwaarschijnlijk tóch wat zinnigs uit. Niet teveel aandacht aan het begin besteden en doorschrijven.

    Als je dan een beetje op dreef bent gekomen kun je het begin altijd nog aanpassen/herschrijven.

  • Erik

    Dank je wel voor je reactie! Misschien moet ik idd maar gewoon beginnen en niet al te perfectionistisch miepen over een begin dat altijd nog bijgeschaafd kan worden.

    Marianne, heb je misschien ervaring met uitgeverij Eigen Boek? Hun website en principe zien er leuk uit, maar ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

  • Marianne

    Nee, met deze uitgeverij heb ik geen ervaring (wel met een andere).

    Ik zou mij, als ik jou was, eerst maar eens lekker op het schrijven gooien. Daar ben je dan ook wel een maandje of wat mee bezig en als je tegen die tijd een uitgever nodig hebt kun je gaan “rondsnuffelen”.

    Een uitgever hoort aan het eind van een manuscript thuis, niet aan het (prille) begin.

  • Joyce

    Beste beginnende schrijver,

    Ik ken dat gevoel van vroeger. Het heeft lang geduurd voordat ik een verhaal overzichtelijk en ‘to the point’ wist te houden. Wat helpt is je verhalen aan andere mensen te laten lezen, en te wennen aan hun kritiek. Je hebt niets aan mensen die zeggen: goh, mooi!

    Je hebt veel aan mensen die zeggen: sommige stukjes vond ik wel mooi, maar vaak vond ik het verhaal nogal langdradig of saai of.. (vul zelf maar in). In 9 van de 10 gevallen zal hun kritiek correct zijn en obejctief. Menig schrijver, en met name de beginnende, zitten te dicht op hun eigen schrijfwerk en kunnen nog niet leren van kritiek omdat het ze verlamt en echt pijn doet. Daar moet en schrijver overheen en dan kan het echte werk beginnen.

    Een verhaal is als een blok steen waaruit je een figuur hakken moet. Na een keer hakken ben je nog lang niet klaar. Je moet nog schaven en hakken. Lees: schrappen en durven schrappen.

    Soms helpt om eerst even ‘free writing’ toe te passen. Dat houdt in dat je gewoon begint te schrijven zonder dat het perse iets hoeft te worden. Je zegt tegen jezelf: ik ben verplicht om vijf minuten achter elkaar te schrijven, zonder te stoppen, en ik moet associatief te werk gaan. Dus, je schrijft een woord op, en door dat woord komt er een zin in je hoofd. Je schrijft die zin op, en door die zin komt er weer een zin in je hoofd op. Voorbeeld:

    Zondag. > Zondag was een dag waarop hij zich verveelde. > Zondagen waren momenten waarop de tijd leek te vertragen.> Achter het raam bewogen de bomen traag in de wind > vogels zaten onbeweeglijk op de takken> Na vijf minuten zag hij de eerste wandelaar voorbij komen, een vrouw van een jaar of zestig met een hoedje op haar hoofd en een hondje aan een lijn dribbelde naast haar mee. > Het hondje was mank, een achterpoot leek korter dan de andere. > Hij staarde naar de vrouw terwijl het begon te motregenen. > Regen, de straat kleurde donker.> enzovoorts

    Hou dat vijf minuten vol zonder pauze, neem er een klok bij. Lees daarna over wat je geschreven hebt. Misschien zitten er waardevolle associaties bij die je aan een nieuw verhaal kunnen zetten.

    Schrijf je artikeltjes voor Infonu? http://www.infonu.nl/index.php?ref=8551&from=Geld verdienen met artikeltjes schrijven bij Infonu.

    Succes in elk geval.

  • Bert Bossaert

    Hallo Erik,

    Geen paniek. Het gevoel dat je nu overkomt is niet nieuw en de meeste auteurs die nu bekend en gevierd zijn hebben ermee te kampen gehad. Ik kan je een aantal hints geven om vertrokken te geraken, maar ik zet ze liefst niet hier op de website. Nemen even contact met me op. Mijn emailadres: info@writersunited.be.

    Groetjes,

    BertErik schreef:

    >

    > Hallo,

    >

    > Ik ben een beginnend schrijver en ik loop tegen een klein

    > probleempje aan: het borrelt en bruist in mijn hoofd van de

    > ideeen, maar op het moment dat ik daadwerkelijk iets op

    > papier wil zetten, slaat het allemaal net zo dood en plat als

    > een glas oude cola. Er komt gewoon niets meer uit en ik weet

    > niet meer hoe of waar ik moet begnnen. Zo blijf je eeuwig

    > beginnend schrijver natuurlijk! Hoe los ik dit op? Zijn er

    > meer mensen die hier tegenaan lopen en hoe gaan die er mee om?

    >

    > Ik hoor het graag van jullie!

    >

    > Gr,

    > Erik

    > PS: Heeft iemand ervaring met Uitgeverij Eigen Boek?