Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Advies gevraagd.

• Arno

Wie heeft ervaring met het uitgeven van boeken en kan mij adviseren.

De vraag is welke rechten een leverancier van een boekconcept heeft.

Ik bedoel: zou een uitgever juridisch ongestraft een concept kunnen overnemen dat door iemand is aangedragen en die leverancier van het concept vervolgens met lege handen achter kunnen laten?

Bij voorbaat dank voor het antwoord.

Arno.

• kitana

Over het algemeen kun je er van uit gaan dat gerenommeerde uitgevers je werk zeker niet zullen ‘afpakken’. Zij hebben immers een naam hoog te houden en zullen die niet willen beschamen.

Om jezelf toch te beschermen kun je voordat je je manuscript ter beoordeling aan uitgevers zendt, ook een aangetekend manuscript naar jezelf versturen. Dit maak je dan niet open. De datum van de poststempel dient dan evt later als bewijsvoering dat jij het geschreven hebt en wanneer.

groetjes Kitana

www.kitana.nl

• Arno

Beste Kitana,

Dank voor het antwoord.

Het risico dat ik bedoel is niet dat er tekst van mij ongevraagd wordt gebruikt.

Het risico is dat een concept waarvan ik het idee aandraag wordt gebruikt en dat andere, bijvoorbeeld meer bekende, schrijvers wordt gevraagd om de teksten te leveren.

De uitgever in kwestie is overigens niet gerenommeerd maar net begonnen.

Rust er copyright op concepten voor boeken?

Arno.

• kitana

Of er op een concept copyright rust is een moeilijke. Want een concept kan op heel veel manieren worden uitgewerkt en dan komen er verschillende boeken uit.

Ik denk dat het hierbij dus veel moeilijker is aan te tonen dat het jouw idee is.

Misschien is het een idee om het eens te vragen bij de Club schrijven (www.schrijven.org) (ze hebben een advies mailadres) of op het schrijversforum (www.schrijversforum.nl)

Hopelijk kunnen zij je verder helpen.

groetjes Kitana