Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wens om te schrijven.

• Jennifer

Hallo,

Misschien een beetje een suffe vraag…..

maar ik heb al tijden de behoefte om te gaan schrijven…vroeger deed ik dit ook met regelmaat. Vroeger is alweer “eeuwen” geleden. Inmiddels ben ik 30 jaar, moeder van 4 en woon op de perfecte locatie om mijn oude hobby weer eens op te pikken. De kinderen worden groter en de jongste gaat over een tijdje naar de school voor de allerkleinste ;-) Tijd tè over dus. Werken doe ik nog niet en zou op dit moment van het schrijven nog mijn vak kunnen maken……..Vandaar dus mijn vraag aan jullie.

Ik ben 30 jaar, is dat niet een een tikje tè oud is om nog te beginnen met schrijven? Is een serieuze vraag hoor…….zal meteen bekennen dat ik voor mezelf de meest uiteenlopende redenen bedenk om het niet te doen, dacht altijd dat je begon te schrijven in je “jeugdjaren” ofzo.

Gisteren heb ik me in een “dolle” bui aangemeld om de cursus te gaan volgen via het NTI….waarom niet proberen, dacht ik zo.

Verder heb ik nog geen idee……wat, hoe of waarover ik wil gaan schrijven. Ik heb zoveel in mijn koppie zitten dat ik waarschijnlijk een boek of 2/3 zonder moeite kan volschrijven …maar boeit het ook?

Nee, zonder gekkigheid….. Wie heeft tips voor me.

Let wel….

Ik ben echt een groentje…heb weinig kaas gegeten van het schrijvers-taaltje/wereldje…..

Zal ik het doen?

Zo zet ik straks mijn innerlijke bevindingen op papier en vind ik nog mensen ook, die bereid zijn mijn gedachten te lezen en zich ermee te amuseren.

Hoe schrijven jullie?

Op de computer of met een schrijfmachine?

Bedankt vast voor het lezen en reageren….

Groeten van Jennifer

• Robert

Gewoon doen, Jennifer, al is het maar voor jezelf. De meeste mensen die gaan voetballen worden ook geen beroemde voetballer, en de meeeste mensen die zangles nemen komen ook niet op het groyte podium, moet je maar denken. Maar intussen beleef je wel veel plezier aan iets dat je graag doet.

Succes, en groeten van Channah

• Patricia

Hallo Jennifer,

Ik ben een moeder van twee kids, beide op school, tijd over dus. Ik vindt het heerlijk om te schrijven, al is het voor mezelf en mijn vrienden. Ga ervoor en wie weet komt je boek opoit nog in de winkel te liggen.

Succes en groetjes Patricia

• Jennifer

Hallo Channah en Patricia,

Tis alweer een tijd geleden, maar ik wil toch nog reageren!

Hartelijk dank dat jullie me aanraden gewoon te beginnen…..ik heb niet stil gezeten hoor. Heb veel gesurfd en aardig wat beginners-tips gevonden. Ja, wat zal ik zeggen,

ik heb besloten het te doen. Ben al begonnen. Iedere dag spendeer ik 2 uurtjes aan het typ-werk en ik moet zeggen dat het me heel erg goed bevalt. Alleen al de rust die het met zich meebrengt. Ik typ als de kleine zijn middagdutje doet, maar het liefst in de ochtend als hij nog niet wakker is…

Ik ben Christen en ik wil dan ook binnen die Genre gaan schrijven. Romans of tjah…daar ben ik nog niet over uit.

Ik ga zeker ook de cursus van het NTI volgen.

Ik heb inmiddels veel rondgesnuft op websites van Amerikaanse en Canadeze schrijfster. Daar hebben ze het over Novels en Novelles……Novels staat voor Romans, maar wat is nu precies een Novelle? Weten jullie dat? Moet ik dat zien als korte verhalen?

Het schrijven is in eerste instantie ook als hobby bedoeld….maar ik zou er ook mensen mee willen bereiken. Ja, welke schrijver wenst dat niet ;-)

Nogmaals dank en ik kom hier nog geregeld een kijkje nemen…….

Groetjes van Jennifer

• bianca

Beste Jennifer,

Gewoon beginnen, een cursus is een goede keus om je een duwtje in de goede richting te geven. Ik wil je best vertellen hoe ik te werk ga maar ik denk dat het via de mail of msn wat makkelijker kletst dus als je meer wilt weten neem gerust contact op.

Groet,

Bianca

• Robert

Hallo Jennifer,

De term ‘novelle’ bestaat in het Nederlands ook. In tegenstelling tot de roman (novel) is een novelle doorgaans korter, en is de verhaallijn eenvoudiger. Een kleine roman, als het ware. Wat niet wil zeggen dat het eenvoudiger is om een novelle te schrijven dan een roman. Vergelijk bijvoorbeeld twee boeken van eenzelfde schrijver. Ik neem daar nu Cees Nooteboom voor: zijn ‘Rituelen’ is een roman, en ‘Mokusei!’ een novelle.

Ik neem aan dat dit soort verschillen, alsmede de diverse genres, uitgebreid aan de orde komt op zo'n cursus.

Gewoon doen dus! en laat nog eens van je horen hoe het je vergaat op die cursus.

Groeten van Channah