Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

'salaris' schrijver

• Jennie

Kan iemand mij vertellen hoe een schrijver betaald wordt? binnenkort wordt er waarschijnlijk een kinderboek van mij uitgegeven en ik ben erg benieuwd wat voor vergoeding normaal is en wat bijv. royalties precies zijn. Ook ben ik benieuwd of er over het loon nog belasting betaald moet worden of houdt de uitgeverij dit al in op mijn loon?

• Monique

Beste Jennie, ik heb (nog) geen ervaring met het uitgeven van een boek via een commerciële uitgeverij, wel met uitgeven in eigen beheer.

Bij de belastingdienst kun je een Verklaring Arbeidsrelatie aanvragen. Hiermee wordt duidelijk in welke categorie jouw inkomsten vallen, bijvoorbeeld uit overige werkzaamheden. Dit geeft de uitgeverij eveneens duidelijkheid omtrent de loonbelasting etc. Houd er wel rekening mee dat je achteraf een heffing krijgt van de belastingdienst. Royalties, vergoedingen en de wijze van uitbetalen gaan meestal in overleg met de uitgever (royalties bijvoorbeeld kunnen eens per kalenderjaar worden uitgekeerd). Als de uitgeverij niet zelf met een overeenkomst komt, kun je er altijd nog om vragen. Bel ook eens met hun afdeling P&O en vraag hoe de gang van zaken verder is.

Heel veel succes in ieder geval en je zult zien, als het eenmaal loopt regelt het zich vanzelf.

Groet, Monique

• Jennie

dank je monique, ik zal meteen de belastingdienst eens benaderen.

• god

zkr bij die oplichters: boekscout.nl

je verdient royalties naarmate er meer boeken verkocht worden.

je krijgt ongeveer 10% en de rest is voor de uitgever. daar moet je uiteraard nog belasting over betalen.

slecht plan dus!