Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wachten op bericht manuscript

• IR

Hoi!

Ik vroeg me af hoe lang het normaal duurt voordat je manuscript wordt behandeld. Ik heb een aantal columns van mezelf opgestuurd. (Ook gepubliceerd in een grote krant) Dit is ongeveer 1,5 maand geleden. Wat is normaal om een reactie te krijgen? Is het ook dat hoe langer het duurt, hoe groter de kans dat het negatief uitvalt?

Thnx!

• Dennis

Onlangs was het record gebroken wat betreft wachttijd op een reactie van mijn manuscript. Uitgeverij Ellesy schreef: ‘sorry voor de late reactie maar we hebben je manuscript dat je begin 2004 naar ons toestuurde bekeken.’ Het vorige record stond op elf maanden van uitgeverij De Geus. Hopelijk duurt het voor jou niet zo lang. Sommige uitgeverijen hebben me binnen een week teruggeschreven met een persoonlijk antwoord. Het blijft onvoorspelbaar. Maar reken op een gemiddelde van drie maanden. Meestal is een langere wachttijd een indicatie voor een eventueel negatief antwoord, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ik had ooit na heel lang wachten plotseling een email van een razend enthousiaste uitgeverij gekregen.

Dennis

www.annosidus.com

• Frans

Ze zeggen niet voor niets: “Heb je brood bij je zus? Het kan wel even duren.”

Als je wilt schrijven moet je ook het boek van Renate Dorrestein gelezen hebben. Die legt alles in haar boek ‘Het geheim van de schrijver’ haarfijn uit.

Maar als je al direct meer wilt weten, dan kun je ook kijken op www.schrijven.nl en op www.clubschrijven.nl en op de site van uitgeverij de Geus op www.degeus.nl vind je links onder ‘overig’ onder andere iets over manuscripten.

Als je voor het schrijven kiest, dan heb je gekozen voor een kijhard vak, maar als je er in doorgaat en erdoor wordt gegrepen dan is er geen heerlijker vak te bedenken.

Succes.

• Mar©

Kijhard? In uw geval wil ik dat wel aannemen.

• Frans

Hoe bedoel je dat Marc. Ik begrijp je niet, je bent zo beknopt. Zeg asjeblieft wat je op je hart hebt.

• Iroos

Thanx voor de antwoorden. Nee, schrijven is niet mijn vak, maar mijn bijbaan. Ik schrijf columns in een euh, nieuwe tabloid en heb voor de gein twee manuscripjes-volgens-de-regels met een begeleidende brief naar twee uitgeverijen gestuurd. Maar ik heb ook van iemand begrepen dat ik het misschien beter via de krant kan regelen. Wat denken jullie?

• Mar©

Grapje Frans, aangaande de spelling van het woord kijhard. Verder niet persoonlijk bedoeld of zo.

Mocht dit u toch te beknopt wezen, dan zal ik er nog aan toevoegen dat kijhard volgens de huidige, de nieuwe als de meeste voorgaande spellingen met een anderssoortige ij wordt geschreven. Om precies te zijn, met een van een geringere lengte.

Als ik bedoel wat u begrijpt. ;-)

• Frans

Bedankt Marc. Zo zie je, ook een goede breister laat nog weleens een steekje vallen. Het is me totaal niet opgevallen terwijl ik toch altijd correct wil zijn.

Ik was schijnbaar geheel met mijn gedachten bij de hardheid van het schrijversvak.

Groetjes, Frans.