Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bekendheid

• karin

mijn vraag is eigenlijk vrij simpel…hoe wordt je een bekend schrijver?

ik schrijf columns, tot nu toe deel ik ze voornamelijk met vrienden/kennissen en op forums, de reacties zijn zeer positief. ik zou hier dolgraag groot mee worden, hoe meer mensen ik kan bereiken met mijn columns, hoe mooier ik het zou vinden.

nou wil ik beginnen met het uitgeven van mijn columns in boekvorm, maar ik weet dat het heel moeilijk is om echt met je boek in de boekhandels te komen zodat je boek bereikbaar wordt voor iedereen.

mijn vraag is dus eigenlijk, waar begin je? wat is er voor nodig om van jouw boek een groot, bekend boek te maken waar reclame voor wordt gemaakt, wat voor heel nederland makkelijk verkrijgbaar is.

• Dennis

Er is geen formule om een schrijver bekend te maken, tenzij je bij een grote uitgeverij wordt gepubliceerd die bereidt is om heel veel geld uit te geven voor promotie. Van een onbekende schrijver weet een uitgever niet of zijn of haar boek goed zal gaan verkopen. Dat weten ze pas bij zijn/ haar tweede boek. Wat betreft columns in boekvorm zijn de kansen klein omdat Internet zo'n enorme concurentie geeft. Waar gaan je columns over? Is er een voorbeeld online dat ik kan lezen?

Dennis

• karin

ik schrijf op het moment twee soorten columns. ik schrijf voor een homoseksuele site columns, over het lesbisch zijn dus. dit is vooral bedoelt als voorlichting met een vleugje humor. deze zijn te lezen bij www.homoinfo.nl (columnisten en dan naar kada)

ik heb ook een tijdje geschreven voor een columnistensite geheten www.luigjes.org.

omdat deze site binnenkort stopt schrijf ik daar geen nieuwe columns meer voor maar er staan er wel een aantal van mij.

ik schrijf over veel verschillende dingen hoor maar voornamelijk over de diepere gedachten achter dingen. gedachtengangen van mijzelf wel te verstaan. regelmatig schrijf ik met een vleugje humor, maar ik heb ook enkele wat serieuzere columns geschreven.

groetjes

karin

• Robert

Hallo Karin,

Ik kan je geen handleiding tot succes geven om een bekend schrijfster te worden. Ik heb wel een aantal tips voor je.

De eerste is vrij voor de hand liggend: timmer aan de weg. Dus niet alleen colums op internetfora zetten, maar ook in ‘gewone’ gedrukte publicaties. Ik heb een aantal van jouw colums gelezen en gezien dat je je vooral richt op lesbisch publiek. Dus: stuur met groot lef je colums naar tijdschriften die op dat terrein opereren.

Mijn tweede advies vloeit uit het eerste voort. Ik las in een van jouw colums nogal wat vooroordeel ten opzichte van ouderen, in dit geval oudere lesbische dames. Op zich deed mij dat slechts een glimlach ontlokken, maar ik vond je vooroordeel nogal ongegrond. Niet erg voor een ingezonden stuk, wel voor een column. En als je bij een groot publiek bekend wilt worden zou ik toch ook maar rekening houden met de grote groep van ouderen.

Dan nog iets. Je schrijft leuk, onderhoudend, maar qua taal, stijl en interpunctie is een en ander voor verbetering vatbaar. Natuurlijk hebben uitgevers daar redacteuren voor in dienst, maar alles wat je zelf al gedaan hebt strekt tot aanbeveling.

Succes, en groeten van Channah

• Iroos

Vraag is ook waarom je per se bekend wilt worden? Wil je dat veel mensen je werk lezen? Wil je een bekende Nederlander worden? Denk je dat je alleen op deze manier waardering kan krijgen.

Ik sta inderdaad achter de adviezen die je net hebt gekregen. Ook kun je proberen je wat algemener te orienteren op onderwerpen. Dus niet alleen over de homoscene schrijven. Ook kun je proberen in je taalgebruik wat origineler te worden. Probeer inderdaad een eigen herkenbare stijl te krijgen en ga dan een goede selectie eens opsturen naar een uitgeverij. En dan is het wachten geblazen…

Succes!