Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Gezocht: verhaal voor een prentenboek

• Joyce

Beste schrijvers,

Mijn grote wens is ooit zelf een prentenboek te mogen illustreren. Aangezien ik volgens mij niet over schrijftalent beschik ben ik op zoek naar een leuk verhaal. Even voor de goede orde:ik ben geen professioneel tekenaar; ik heb wel onlangs cartoonachtige-illustraties gemaakt voor een boekje dat door iemand anders is geschreven en door haar in eigen beheer is uitgegeven.

Ik ben benieuwd naar jullie reakties.

Groeten, Joyce

• Mar©

Dag Joyce,

Mag ik vragen welk soort prenten het hier betreft? Immers: bij een verhaal past meestentijds niet zomaar elk soort illustratie.

• Joyce

Hallo Marc,

Ik zal je eerst uitleggen hoe ik tot mijn verzoek ben gekomen. Toen ik jong was ik altijd al aan het tekenen. Diep in mijn hart wilde ik naar de kunstacademie, maar om diverse redenen waarvan de voornaamste onzekerheid, ben ik een andere weg ingeslagen. Nu ben ik in een periode in mijn leven aangekomen waarin ik alsnog mijn hart kan volgen. Niet door naar de kunstacademie te gaan maar dmv zelfstudie. Ik volg nu teken- en schilderlessen en ben thuis veel aan het oefenen en lezen. Mijn droom is dat ik hier in de toekomst mijn geld mee kan gaan verdienen. Een van dingen die ik graag zou doen is boek uitgeven met mijn eigen illustraties. Ik ben een leek op dit gebied maar zoals ik het mij voorstel moet er eerst een verhaal zijn en komen de beelden dan vanzelf in mijn hoofd. Welke techniek ik dan ga gebruiken en in welke sfeer ik de tekeningen ga maken hangen volgens mij ook van het verhaal af. Dus ik zou dat nu niet weten. Ik heb op dit moment nog geen eigen specifieke stijl ontwikkeld zoals bijv. Max Velthuys of Dick Bruna (om even een paar bekende voorbeelden te noemen). Ik hoop dat het vanzelf komt wanneer ik het verhaal lees. Zoals ik al zei heb ik onlangs illustraties gemaakt voor een boekje. De auteur gaf aan dat ze grappige cartoonachtige tekeningen wilde dus toen ben ik gaan uitproberen tot ik iets had waar ik tevreden over was. Vervolgens liet ik ze aan de auteur zien ter goedkeuring. Een wisselwerking dus. Zo stel ik me dat ook voor bij een prentenboek. Ik verwacht overigens dat het niet iets is dat je even tussendoor doet. Het kan dus een langdurig project worden.

Sorry voor het lange verhaal; hopelijk beantwoord dit je vraag?

Groeten,

Joyce

• Jennie

Hoi Joyce,

Waarom stuur je niet een aantal tekeningen op naar verschillende uitgeverijen? Het liefst een paar met verschillende materialen en in verschillende stijlen. Ik heb zelf een kinderboek geschreven en mijn redacteur heeft er een illustrator bijgezocht. Ze hebben bij de meeste uitgeverijen een bestand met illustratoren. Probeer er gewoon tussen te komen. Succes! Joyce schreef:

>

> Beste schrijvers,

> Mijn grote wens is ooit zelf een prentenboek te mogen

> illustreren. Aangezien ik volgens mij niet over schrijftalent

> beschik ben ik op zoek naar een leuk verhaal. Even voor de

> goede orde:ik ben geen professioneel tekenaar; ik heb wel

> onlangs cartoonachtige-illustraties gemaakt voor een boekje

> dat door iemand anders is geschreven en door haar in eigen

> beheer is uitgegeven.

> Ik ben benieuwd naar jullie reakties.

> Groeten, Joyce