Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

isbn-nummer

• Trudy

Kan iemand mij vertellen wat de functie is van een ISBN-nummer? Alvast bedankt!

• Robert

De functie van het ISBN is het gemakkelijk terug kunnen vinden van een boek Het ISBN bestaat uit 10 cijfers. De eerste cijfercombinatie geeft het land aaan war het boek is uitgegeven, bijvoorbeeld 90, dat is Nederland. De volgende reeks geeft aan om welke uitgver het gaat. ik heb hier nu toevallig een boekje liggen van Uitgeverij Luitingh, daar hoort nummer 245 bij. De derde combinatie benoemt het boek, in dit geval 0747 = Vegetarische recepten uit de Indonesische keuken, en het laatste cijfer (altijd maar één, in dit geval een 2) is een controlenummer.

• Anoniempje

Vanaf volgend jaar zal overigens het nieuwe ISBN nummer worden ingevoerd. Het huidige aantal nummers is namelijk niet toereikend; ze zijn gewoon ‘op’.

Dit nieuwe nummer zal dan geen tien, maar dertien nummers gaan bevatten, en wordt opgedeeld in vijf elementen.

Overigens is ISBN de afkorting van Internationaal Standaard Boeknummer.

Groetjes,

MarcoChannah schreef:

>

> De functie van het ISBN is het gemakkelijk terug kunnen

> vinden van een boek Het ISBN bestaat uit 10 cijfers. De

> eerste cijfercombinatie geeft het land aaan war het boek is

> uitgegeven, bijvoorbeeld 90, dat is Nederland. De volgende

> reeks geeft aan om welke uitgver het gaat. ik heb hier nu

> toevallig een boekje liggen van Uitgeverij Luitingh, daar

> hoort nummer 245 bij. De derde combinatie benoemt het boek,

> in dit geval 0747 = Vegetarische recepten uit de Indonesische

> keuken, en het laatste cijfer (altijd maar één, in dit geval

> een 2) is een controlenummer.

• Robert

Je kunt wel zien dat ik niet meer in het boekenvak zit, helaas. Dat was mij nog niet bekend. dank je wel voor de informatie. :-)

• Annoniempje

Was voor mij ook niet bekend, maar ik heb even een kijkje genomen op Wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/ISBN

groetjes,

Marco

• Robert

Tja…. ik deed het uit mijn hoofd. ;-)

Groeten van Channah