Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Stenografie

• Mark Wagemakers

Hey,

Ik moet interviews houden voor verschillende bladen en tv-stations, maar ik houd het schrijven bijna niet bij. Aangezien ik niet in het bezit ben van een memorecorder vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met steno. Als er iemand een boek of informatie heeft waardoor ik de beginselen van de stenografie zou kunnen leren zou ik dat graag eens door willen bladeren. Dan wordt het interviewen voor mij ook een stuk makkelijker. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Mark Wagemakers

• nicolien de wit

Een memorecorder is helemaal niet duur of koop deze tweedehands. Je kunt je dan helemaal concentreren op het interview…

• Robert

Ik beheers de beginselen van stenografie en heb daar wel eens iets mee gedaan. Ook heb ik wel eens met een memorecorder gewerkt. Nu, ik vind het beide niets. Stenografie is een hulpmiddel, maar ook niet mer dan dat: als je je aanteken ngen uitwerkt zul je ervan versteld staan hoeveel er voor verschillende uitleg vatbaar is. Het werken met ene meomorecorder is voor veel mensen ‘eng’: ze gaan dan anders praten, wardor je een flutinterview krijgt. bovendien is het dubbel werk, moet je na zo'n intervieuw nog eens eenn keertje gaan schiften.

Voor mij werkt het het beste als ik zo'n interview dan wel andere schriftelijk weer te geven zaken zeer goed voorbereid, heel geconcentreerd luister en trefwoorden opschrijf. Kwestie van oefening.

• Catharina

Beste Mark, Stenografie is helaas niet fragmentarisch te leren. Het schrift wordt als het ware opgebouwd, pas aan het eind van die opbouw kun je er profijt van hebben en het toepassen. Dus… aan de slag, ik heb het in een half jaar geleerd en gebruik het regelmatig met veel plezier. Succes

• Robert

Stenografie is slechts een hulpmiddel. Zoals ik al zei, en ik denk dat je daaraan refereert, beheers ik de beginselen. Dat wil zeggen at ik eens een cursus gevolgd heb, maar daar verder nooit iets mee gedaan heb. Mijn vriendin echter beheerst het steno tot in alle puntjes, zij is dan ook al zo'n 30 jaar een topsecretaresse, overigens uiteraard niet alleen door haar kennis van steno. Toch zegt ook zij dat je je niet blind moet staren op dat systeempje. Een goed voorbeeld: onlangs was zij met mij mee naar een uiterst ingewikkelde hoorzitting. Zij had aangeboden om aantekeningen voor mij te maken, zodat ik mij onbekommerd in het algehele gedruis kon storten. Nu, ze had een meer dan fantastisch verslag gemaakt, en toch waren er een aantal zaken die, hoewel ze zo ogeveer letterlijk genotuleerd had, totaal naast de waarheid waren. Jammer dat ik hier even geen voorbeelden kan laten zien van haar aantekeningen in steno, en waardoor het mis is gegaan. Het valt een beetje te vergelijken - en elke vergelijking gaat mank zoals je ongetwijfeld weet - met iemand die net Arabisch studeert en een woord volkomen anders interpreteert, doordat zij/hij niet de juiste klinkers invult.