Stenografie is slechts een hulpmiddel. Zoals ik al zei, en ik denk dat je daaraan refereert, beheers ik de beginselen. Dat wil zeggen at ik eens een cursus gevolgd heb, maar daar verder nooit iets mee gedaan heb. Mijn vriendin echter beheerst het steno tot in alle puntjes, zij is dan ook al zo'n 30 jaar een topsecretaresse, overigens uiteraard niet alleen door haar kennis van steno. Toch zegt ook zij dat je je niet blind moet staren op dat systeempje. Een goed voorbeeld: onlangs was zij met mij mee naar een uiterst ingewikkelde hoorzitting. Zij had aangeboden om aantekeningen voor mij te maken, zodat ik mij onbekommerd in het algehele gedruis kon storten. Nu, ze had een meer dan fantastisch verslag gemaakt, en toch waren er een aantal zaken die, hoewel ze zo ogeveer letterlijk genotuleerd had, totaal naast de waarheid waren. Jammer dat ik hier even geen voorbeelden kan laten zien van haar aantekeningen in steno, en waardoor het mis is gegaan. Het valt een beetje te vergelijken - en elke vergelijking gaat mank zoals je ongetwijfeld weet - met iemand die net Arabisch studeert en een woord volkomen anders interpreteert, doordat zij/hij niet de juiste klinkers invult.