Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

columns en korte verhalen

• Amantrigo

Een oproepje aan de lezers van dit forum.

in mei van dit jaar worden er twee bundels uitgegeven van mijn hand, een bundel korte verhalen en een bundel met scherpe columns. de contracten met de uitgever zijn getekend en het proces is in gang gezet.

mijn vraag is deze, wie heeft er geen bezwaar tegen alszijn of haar email op de lijst gezet word, zodat deze een mailing ontvangen, zodra de boeken klaar liggen om gedrukt te worden. het is geen koop verplichting maar puur een mailing met een inteken prijs.

dit alles om de verkoop te bevorderen.

om jullie een idee te geven, volgt hieronder een column, veel leesplezier en voor vragen enof opmerkingen, gewoon even mailen.

Vuurwerk?

Ik zal het maar direct bekennen, ik ben geen vuurwerk fan, nooit geweest ook. Vroeger had ik wel eens vuurwerk maar dat was altijd minimaal en ik was ook altijd blij al het op was.

Zojuist heb ik, het door mijn kinderen bestelde vuurwerk, opgehaald. Twaalf en halve kilo! Twee enorme plastic tassen vol met allerlei knal en sier vuurwerk. En als u denkt dat ik acht kinderen heb, dan heeft u het mis. Twee kinderen heb ik, waarvan er eentje niet thuis is, die heeft dus nog voor zichzelf een riante voorraad gekocht. Mijn dertien jarige dochter gaat dit afsteken, samen met de twee kinderen van mijn partner.

Ik weet niet of u enig idee heeft hoe zwaar een kanonslag is? En dan bedoel ik niet hoe hard deze klinkt, maar wat deze weegt. Meer dan een paar gram zal het niet zijn, en een baby vuurpijltje zal nog minder wegen. Stelt u zich dan eens voor hoeveel rotjes en pijltjes je bijeen hebt als je ruim twaalf kilo in huis haalt.

Ik kan me echt wel iets voor stellen bij de enorme knal die geklonken heeft, toen in Enschede een hele opslagplaats de lucht in ging. Onze woonkamer is nu een soort klein Enschede, één vonkje en we staan op straat.

Maar het mooie komt nog, deze enorme berg vuurwerk kostte hun in totaal 65 euro. Als je rekent dat er dit jaar voor ongeveer 60 miljoen euro aan vuurwerk word afgestoken dan kun je met een beetje rekenmachine uitrekenen dat we gezamelijk maar liefst 324 miljoen kilo vuurwerk gaan afsteken. En om u nog een beetje een idee te geven hoeveel dat is, dat zijn 324 duizend personenautos bij elkaar. Of 324 miljoen pakken suiker, wat u wilt.

Als je rekend dat je in de meeste steden pas op oudejaars avond vanaf tien uur avonds mag beginnen met afsteken, en dat uiterlijk tot een uur snachts mag doen, dan zou er 108 miljoen kilo per uur de lucht ingaan.

Ik ben blij dat ik geen deel uit maak van het legertje mensen die, blauwbekkend buiten staan om hun vuurwerk af te steken. Ik sta gezellig voor het raam en kijk en luister wel, iemand moet toch de oliebollen en de champagne in de gaten houden. Want laten we eerlijk zijn, als je wilt inbreken, dan moet je dat tussen twaalf en een uur doen, de ene helft staat dan op straat om, in een wolk van kruitdamp te trachten hun vuurpijlen van die van de buurman te onderscheiden, en de andere helft is bezig om alle buurtbewoners in een waas van alcohol dampen te zoenen, mensen die ze normaal niet eens gedag zeggen, worden nu vol in het gezicht gelikt. Iedereen is op straat en de deuren van de huizen staan uitnodigend open.

Het blijft een raar fenomeen dat je, op oudejaarsavond ineens iedereen aardig moet vinden en vooral maar al het beste van de wereld moet toe wensen voor het komend jaar. Als je elkaar, na een maand op straat tegenkomt dan ben je die verbroedering allang weer vergeten. Dan word er hooguit even geknikt.

Maar ik dwaal af. Het ging over de genoegens en ongenoegens van het vuurwerk, in mijn geval meer het ongenoegen, het is niet aan mij besteed. Het kost miljoenen, het geeft een enorme berg afval en weken na oudjaar ben je nog bezig je kat uit de meterkast te krijgen. En met een beetje pech kun je in het nieuwe jaar niet eens meer in je neus peuteren.

Maar voor iedereen die het schitterend vind, veel plezier, ik kijk wel vanachter mijn raam.

© Amantrigo

• Channah

Hallo Amatrigo,

Je column is leuk. Ik vraag me alleen af of de eindredactie van je uitgeverij hier al mee aan de slag is geweest, want ik bespeur toch wel een aantal taal-, stijl-, interpunctie- en grammaticafouten. Wie is dieu uitgever trouwens?

Groeten van Channah

• amantrigo

thnx voor je reactie, en ja er word hard gewerkt aan het corrigeren en redigeren door een goede vriendin van mij, de uitgever ( freemusketeers ) verlangt van mij dat het manuscript foutloos word aangeleverd, daar worddus hard aan gewerkt.

als ik je email op de lijst mag zetten dan mag je dit even laten weten. mocht je nog meer mensen weten die op de lijst willen, dan heel graag.

Amantrigo…

• nicolien de wit

Ik vond je column eerlijk gezegd wat ‘lauw’. Je blijft wat aan de oppervlakte. Het geeft de lezer niet echt een andere verrrassende kijk in het onderwerp ‘vuurwerk’ en dat is wel de bedoeling van een column.

Het komt ook door je kabbelende taalgebruik dat het lezen niet echt ‘pleziert’.

Ik wens je toch heel veel succes en wellicht is een cursus columns schrijven iets voor je…

• amantrigo

Nicolien,

thnx voor je reactie, dit azijn tenminste reacties waar ik wat mee kan. ik moet er wel bij melden dat dit meer een kort verhaaltje is dan een column. de columns die ik over het algemeen schrijf zijn scherper en meer op een onderwerp toegespitst.

ik kan echter geen andere columns laten zien op het net omdat de overige columns zijn samengevoegd voor de bundel van mei aanstaande, de uitgever verbied dat ik deze columns voor die tijd op andere wijze kan publiceren. je zult dus moeten wachten op deze bundels voor je een algemeen oordeel kan geven.

als je wilt kan ik je op de mailinglist zetten.

vriendelijke groet,

Amantrigo

• Channah

Ja, zet mijn adres maar op de lijst. Gebruik daarvoor maar mijn ‘edhte’ e-mailadres channahvanstraaten@hetnet.nl. Dit gmailadres gebruik ik eigenlijk alleen voor fora, gewoon om een beetje lijn in het soort e-mailberichten te houden.

Groeten van Channah

• Channah

Een column wordt geschreven voor een bepaalde doelgroep, te weten de lezers van het blad/tijdschrift/de krant waar die column in komt. Ik denk dat je eerst moet weten hoe die doelgroep in elkaar steekt voordat je kunt oordelen over ‘diepgang’ en taalgebruik.

• nicolien de wit

Op het internet vond ik een passend antwoord op jouw opmerking: de column is een kruidig onderdeel van een webpagina of een blad. De vraag is alleen: wat is een column? Menigeen begint wel column-achtig, maar haalt er allerlei andere zaken bij, en maakt er een soort beschouwing van, zonder echt een beschouwing te schrijven. Wat we dan krijgen is een soort persoonlijke ontboezeming, die soms in de buurt komt van een monoloog. Journalistiek gezien mankeert het in zo`n geval aan reflectie op het genre dat men bedrijft. Een verslag is iets anders dan een bericht, een interview iets anders dan een nieuwsverhaal, een commentaar iets anders dan een beschouwing, een column iets anders dan een suf onderwerpje.

En de schrijver was blij met mijn opmerkingen. Dat is het allerbelangrijkste.

• Channah

Je bedoelt dat amantrigo het stukje geen column moet noemen? Tja, zit wat in, maar waarschijnlijk noemt haar/zijn uitgever het zo. Ik vind het geen slecht stukje, maar zoals ik al zei vind ik wel dat er redactioneel naar gekeken moet worden. Ik neem aan dat de uitgever, als de gecorrigeerde versie daar aangeleverd wordt, dat zal (laten) doen.

• Suzanne

Hallo,

Ik lees dat je met freemusketeers in zee wilt gaan. Raad ik je af. Ik heb er contact mee gehad, maar ik was absoluut niet tevreden met hun gang van zaken.

Ze beloven heel wat, maar ik heb er zo mijn twijfels aan.

(Heb je wel eens boeken van ze besteld? Zodat je in ieder geval weet hoe de kwaliteit is? Ik vind de kwaliteit namelijk maar zo-zo)

Groetjes,

Suzanne