Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

je eigen boek uitgeven; zelf doen of laten doen?

• Sabine

Beste mensen,

Graag vraag ik u voor wat tips.

Ik heb als jonge meid de hobby van verhalen schrijven gehad. Nu ben ik die met opruimen op zolder weer tegen gekomen. Doordat ze niet slecht geschreven zijn, vind ik zelf, kreeg ik weer inspiratie en ben weer een verhaal gaan schrijven.

Dit boek wil ik gaan proberen te publiceren als hij af is. (Ben er best wel trots op) Maar nu de vraag: zelf gaan uitgeven of een uitgeverij inschakelen?

Ik heb een full-time baan en een druk leven.

Wat houdt het in als je zelf gaat uitgeven? Moet je dan zelf naar winkels of ze deze willen verkopen of moet je proberen op een bestellijst van winkeliers terecht te komen. Hoe gaat dat?

En is het wel interessant als je maar 10% van je verkoop per boek ontvangt als je het laat uitgeven?

Wie weet raad?

Sabine

• Frenk

Sabine, hier staat voor over op dit prikbord. Tevens wordt er heel veel geschreven en is het lastig om er tussen te komen. Voor de grootste groep schrijvers is het interessanter om uit geven via zogenaamde printing on demand uitgevers zoals bijvoobeeld de Kenniskwekerij (.nl). Voor dat soort jongens is het eenvoudig om schrijvers zoals jij te helpen. En voor jou is het een laagdrempelige methode om je boek uit te geven. Weet wel dat het moeilijk is om er tussen te komen en dat je niet zomaar veel boeken verkoopt. Doordat laatste is het interessant om het risico niet voor jezelf te houden en genoegen te nemen met die 8 á 10 procent royalty's.

• Kelly

Hallo mensen en Sabine.

Ik ook. al ben ik erg jong. zowel 11 jaar oud. Ik schrijf boeken maar krijg ze met moeite allemaal af. Sommige verhalen komen neer op één regel. Dat komt, omdat ik overal veel meemaak en daar verzin ik veel ideeën mee. Steeds opnieuw dat ik het moeilijk vind om een verhaal te schrijven. soms krijg ik rare ideeën. Alles wissen en met een verhaal beginnen. Maar dat is stom. Nu ik een goed boek aan het TYPEN!! ben (dat neer komt op het verhaal van Gossip Girl, met moeilijke lange zinnen die je maar hoeft te gebruiken) heb ik geen flauw idee hoe dat moet.

zo heb ik wel een beroemd schrijfster ontmoet. Marjon Hofman. Met de hele klas in een benauwde bibliotheek. Geweldig, om eindelijk eens een echte schrijfster te ontmoeten. nu ben ik van plan, om mijn boek af te maken het gewoon te vragen aan haar via een mail, als dat lukt moet ik wel toestemming krijgen van mijn ouders. zo niet? Dan print ik ht uit en lees ik het zelf.

Sabine misschien is dit een tip. Stuur een mail naar een schrijver/schrijfster die jouw kan helpen en dan zal ik je boek met vreugde lezen met de tip, gemaakt door mij. al ben ik 11 en jij ouder, wijs kan ieder mens zijn, jong of oud

• Brenda

Hallo Sabine,

Kijk eens op www.maakmijnboek.nl

Hier kan je heel eenvoudig je eigen boek samenstellen, en laten drukken vanaf 10 ex. Zo kan je het zelf in de hand houden, en rustig aan beginnen. Je hoeft hier geen royalties af te staan o.i.d.

Misschien kan je je eerste exemplaren ergen bij een kleine boekhandel neer leggen, of via internet verkopen, er zijn mogelijkheden genoeg.

Als mensen je boek graag willen hebben, kan je alsnog naar een uitgeverij stappen.

(Het is heel erg moeilijk om bij een grote uitgeverij binnen te komen, vooral als het je eerste boek is)

Er zijn in Nederland meer dan een miljoen mensen die hopen dat hun boek uitgegeven gaat worden door een grote uitgeverij.

Succes met je boek!

Brenda