Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Eigen boek schrijven en regels

• simone

Goedemorgen!

Ik heb even een vraagje.

Ik ben bezig een eigen boek te schrijven over “iets”

Maar het is een bekend “iets” zeg maar….mag ik dit met naam en toenaam vermelden of zijn hier speciale regels voor?

Dus stel ik werk bij de AH als caissiere en wil hierover een boek schrijven.

Hoop dat jullie me daarop een antwoord kunnen geven.

Groetjes,

Simone

• Suzanne

In principe mag dit niet, omdat je er eerst toestemming voor moet vragen.

Eventueel kun je dit ‘iets’ wel benoemen, zodat iedereen op zich wel weet wat het is, zonder de naam te noemen.

Bijvoorbeeld:

Ik werk in een bekende supermarktketen als cassiëre

• Ellen

Goedemiddag,

Heb ook even een klein vraagje.

Ben al een tijdje bezig om proberen een boek te schrijven.

Het verhaal waar over het gaat, speelt zich af in Eindhoven.

Is het bezwaarlijk als je een naam van een school op geeft die niet bestaat?

Ik ben bang dat als ik over een bekende school in die stad schrijf, dat ik dan gedonder krijg.

Wie kan me helpen met deze vraag?

Bij voorbaat dank

Vriendelijke groet,

Ellen

• Anna Miller

Beste Ellen,

Je mag bedenken wat je wilt, dus ook een fictieve naam voor een school. In fictie wordt vaak alles bedacht.

Wel voorzichtig zijn met bestaande straatnamen, zodat het niet alsnog overduidelijk wordt welke school je bedoelt.

Succes met schrijven.

Vriendelijke groet,

Anna Miller

• Anne

Ik wil een boek over iemand schrijven, ik neem aan dat ik daar ook toestemming voor nodig heb,

zijn er standaard documenten die ik kan laten ondertekenen?

• Anne den Butter

Ik ben ook bezig met het schrijven van een eigen boek, maar ik had ook een vraag.

In mijn boek komt het voor dat de hoofdpersonen met een Scania vrachtwagen van Italië naar Griekenland reizen.

Veel mensen weten dat Superfast daar met een ferry vaart, mag ik dan de naam Superfast noemen?

En mag ik het merk Scania noemen, zonder daar toestemming voor te vragen.

Anne