Hallo,
Mijn naam is Jacques Smeets, 56 jaar oud, politieman van beroep.
Jaren geleden begon bij mij het schrijversbloed te kriebelen, niet om een roman, thriller of detective te schrijven, maar meer om over mijn ontwikkeling en ervaringen als politieman te beschrijven, over mijn bewustwordingsproces van het politieberoep, 'n stukje diepgang, doorbreken van taboes, van de machocultuur enz.
Ik schreef 3 jaar lang losse artikelen in het regionale korpsblad van de politie Limburg-Zuid om vervolgens een website te maken, waarop ik o.a. alle artikelen plaatste (www.insavasana.nl).
Vorig jaar kreeg het idee om een aantal artikelen te bundelen gestalte. Ik deed dat samen met mijn broer, beeldend kunstenaar (schilder) Alfons Smeets. Hij heeft een galerie/atelier in Valkenburg a/d Geul. Zijn schilderijen schudden in mij creatieve gedachten wakker, die ik bij schilderijen schreef (schilderspoëzie). Ik gebruikte de schilderspoëzie als afwisseling voor de artikelen in het boek De Bezieling van een politieman (ISBN 978-90-74840-4-77). Het boek kwam in mei van dit jaar uit in een beperkte oplage van 400 stuks. Er gebeurde echter zoveel dat ik overweeg een 2e druk te verzorgen. Het is geen boek dat voor de massa bestemd is, maar wel voor mensen die hun beroep (keuze) wat dieper willen bekijken om te komen tot (nieuwe) bezieling, zodat het plezier in het werk terugkeert. Binnen politieland blijkt er in elk geval grote behoefte aan te bestaan.
Nog voordat het boek uitkwam werd ik geïnterviewd door het politievakblad Blauw. Dit interview is integraal geplaatst op mijn website onder de rubriek Het Boek/Publicaties.
Nu al, na een paar maanden, weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt door te gaan schrijven. Het geeft een enorm goed gevoel tot het besef te komen dat je in staat blijkt om je op een uiterst creatieve manier te uiten en dat er geen einde meer komt aan die ontwikkeling. Uiteraard is een tweede boek al in de maak, daarin zal ik meer de kroniek van mijn beroepsleven gaan beschrijven, gelardeerd met persoonlijke ervaringen, inclusief de emoties.
Jacques