Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Verhaal/gedichten uitgeven

• Susan

De titel zegt het eigenlijk al; Ik schrijf weleens wat, vooral jeugdverhalen en de laatste tijd heb ik ook nogal wat gedichten geschreven. Nu overweeg ik om het uit te (laten) geven, maar ik heb geen idee waar ik beginnen moet. Iemand een suggestie?

Oja ik woon in Drenthe

Een voorbeeld:

Stem

Er zegt iemand iets

Het komt uit mijn mond

Maar waar komen de woorden vandaan?

Het klinkt heel verstandig

Het klinkt als mijn stem

Toch klinkt het ook wel raar

Het zijn mijn woorden niet, het is niet de manier van praten die ik van mezelf gewend ben.

Ik kijk om, ik zie niemand anders, de enige die ik zie ben ikzelf en degene tegen wie ik aan het praten ben

Toch klinkt het of deze woorden niet van mij zijn. Of het iemand anders is die vertelt

Iemand anders die zegt wat ik nooit durfde.

Iemand die het niet erg vindt om in het middelpunt van de belangstelling te staan

Het klinkt als iemand die echt gehoord wil worden

Het klinkt als iemand die sterk is en weet wat zij wil

Het is echt een stem die zegt: tot zover en niet verder

Het is de stem van een strijdvaardig iemand

Van iemand die weet waar ze voor staat

Die stem zegt iets als ik me sterk voel,

Als ik het gevoel heb dat ik kan zeggen wat ik wil

Als anderen mij een goed gevoel geven

Als ik duidelijk wil of misschien wel moet maken hoe ik me voel

Toch heeft die stem ook wel wat afstandelijks. Zegt hij tot hier en niet verder

Soms wil deze stem me ook beschermen, beschermen tegen mijn echte gevoel

Maar ook kan deze stem zeggen hoe het met me gaat

Heel helder en heel duidelijk

Maar toch echt zo dat het behoorlijk impact op de ander heeft.

Die stem is er niet altijd

Op minder sterke momenten laat die het afweten

Of is hij er alleen maar als het echt nodig is?

Als ik me echt wil beschermen tegen mezelf?

Of als ik wat moet vertellen wat ik eigenlijk liever niet wil vertellen?

• Tine

Hallo Susan ,

Ik heb ook een kinderboek geschreven en stuurde het naar 2 uitgevers die vooral kinder-&jeugdboeken uitgeven. Ik heb die gewoon gevonden op internet en de instructies gevolgd om een manuscript in te dienen. Je moet wel ongeveer 8 weken wachten, maar je weet nooit. En er zijn heel wat uitgevers, dus je kan blijven proberen. Als je gelooft in wat je geschreven hebt zou ik het zeker opsturen en wie weet hé. Ik geef je even de link naar mijn blog, daar staan al 2 stukjes uit mijn eerste boek, en nu ben ik begonnen aan een tweede.

Veel succes!

Groetjes ,

Tine

http://fytopie.skynetblogs.be/

• Trenke

Dag Susan,

er is je al gezegd dat je je manuscript gewoon kunt opsturen naar uitgevers. Als je op het net googelt op temen als boek, uitgeven, uitgevers en kinderbeoeken, kun je al veel informatie vinden. Waarschijnlijk vind je ook wel een site die je kan vertellen hoe je een manuscript aan moet leveren. Meestal willen uitgevers dat je een geprinte versie van je manuscript stuurt. Wil je het retour als ze het niet uitgeven, stuur dan een retourenvelop met de juiste hoveelheid porto mee. Schrijf een kort begeleidend briefje. Zorg ervoor dat je de juiste uitgevers hebt: een kinderboek stuur je naar uitgevers van kinderboeken, anders krijg je je manuscript sowieso meteen terug. Probeer niet meer dan drie uitgevers tegelijk. Je kunt echter best na drie afwijzingen, nog andere uitgevers proberen. Is er geen bkende uitgever die het wil publiceren, kijk dan weer op het internet. Er zijn uitgevers die boeken uitgeven, maar ze op hun website zetten, en dus niet in de boekenwinkels laten komen. Bij deze uitgevers moet je vaak veel werk zelf doen, maar het kost je niets en je hebt redelijke kans dat je boek gepubliceerd wordt. Heb je dit ook geprobeerd en word je ook daar afgewezen, dan kun je altijd nog overwegen om je boek uit te geven in eigen beheer. Ook hier zijn sites over te vinden.

Samenvattend is mijn tip dus dat je met googelen met de juiste termen een eind komt met het vinden van het antwoord op je vraag. :-) (Maar hij is denk ik ook al grotendeeels beantwoord door Tine en mij)

• Dirk

Een goed startpunt voor dit soort dingen is Schrijven Online: www.schrijvenonline.org

• Uitgeverij TAB

Beste Susan,

Kijk eens op www.uitgeverijtab.nl.

Wij plubiceren in principe alles.

Heb je nog vragen mag je altijd een mailtje sturen.