Hallo,
Ik vroeg me af wat een schrijver uiteindelijk verdient aan een boek. Ik neem aan dat het grootste gedeelte van de opbrengst bij de uitgeverij blijft hangen? Is het dan slimmer om een boek zelf uit te geven? Wie heeft hier ervaring mee?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsHallo!
Wat een auteur verdiend, hangt helemaal af van de uitgeverij en de verkoop. Meestal krijg je als auteur tussen de 6 en 10 procent per verkocht boek. Bij veel uitgevers krijg je daarnaast een voorschot. Voordat het boek dan daadwerkelijk wordt uitgegeven, krijg je dus al een geldbedrag. Ook krijg je geld voor eventuele signeersessies, of lezingen.
Het voordeel van een uitgeverij is dat je geen enkel risico hebt. De kosten van het drukken, daar heb jij helemaal niets mee te maken. Wordt het boek een flop? Dan is het de uitgeverij die daar last van heeft.
Het klopt dat uitgevers er met het meeste geld vandoor gaan, maar dit komt dus door de drukkosten en correctiekosten, en andere kosten die er eventueel bij komen kijken. Dat moeten ze dus wel terug verdienen.
Als je zelf je boek uitgeeft, kun je daar inderdaad ook meer aan verdienen per verkocht boek. Alleen zit het risico dan bij jou. Vaak moet je geld betalen om je eigen boek uit te geven (denk aan drukkosten, correctiekosten, een omslag, promotie), en het kan lastig worden om het geld eruit te halen dat je erin hebt gestopt.
Daarnaast kom je minder snel in een boekhandel terecht en zijn je grootste afnemers mensen uit je omgeving. Wil je toch in een boekhandel komen, dan zul je die zelf moeten aanschrijven en hopen dat de winkel het wil. Je zult dus veel minder verkopen dan bij een uitgeverij.
Beide opties hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Ik heb het allebei gedaan, en het heeft allebei ook wel wat.
Beste auteur, die leengelden en allerlei andere gelden worden door je uitgever geregeld. Er zijn ongeveer vijftien organisaties die eventueel dergelijke uitkeringen.doen.
In de Freelancer lees je meer over de avonturen en frustraties van het schrijverschap. Freelancen vind je op http://www.diverti.nl
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?