Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

mijn verhaal/perspectief

• yvonne

ik ben op zoek naar mensen die zelf boeken schrijven.

Ik schrijf zelf als hobby wel eens lange verhalen en wil nu 1 van mijn verhalen gaan digitaliseren en zo maken, dat ik ermee naar een uitgever zou kunnen stappen zonder dat er grove glippers in zitten. Dan denk ik aan verhaallijnen, rode draden. blinde vlekken, opbouw en perspectiven.

Voor dat laatste zoek ik mensen die hun mening cq. feedback willen geven, want ik heb geen idee welk perspectief het beste voor mijn verhaal uitkomt. Ik vind wel dat de ‘ik’-vorm kinderachteriger overkomt als het vogelperspectief.

Het word kortgezegt een verhaal over een jonge man die niet met de dood om kan gaan, maar dat ziet hij zelf niet. daardoor zijn zijn relaties al een tijdje 1 grote puinhoop.

Als een van zijn beste vriendinnen doodgaat, de relatie van 1 van zijn betere vrienden uit gaat en hij ook nog eens betrokken raakt bij een zwaar verkeersongeval, wordt het tijd om het tij te keren.

Hij redt op het laatste moment een van de contacten die hem zwaar aan het hart gaan van zelfmoord. Als laatste deel blijkt zijn partner toch niet te kunnen leven met alle woorden die hij naar zijn kop geslingerd kreeg.

Ik wil het verhaal verdelen in 5 delen die zich ieder op een eigen persoon focussen. Eerst het meisje dat dood gaat, dan zijn goede vriend waarvan de relatie uitgaat, dan het meisje die later siucidaal word en hij zelf even in coma raakt vanwege het ongeluk, dan hemzelf en tenslotte zijn partner.

moet ik toch voor het ‘ik’ perspectief gaan of kan ik evengoed vanuit het vogelperspectief schrijven maar dan wel via de verhaallijn die geld voor de persoon die aan bod is?

mensen die zich graag willen buigen over mijn idee, kunnen dat aangeven. Ik dan een uitgebreidere versie van de verhaallijn toesturen, zodat er nog meer inzicht op te krijgen is.

Bedankt alvast.

Yvonne

• Raynauld

Mja, ikzelf heb ook een verhaalidee met als uitgangspunt de verschillende personen/verhaallijnen (hoewel dat een stuk minder zwaar is dan jouw verhaal) en mij leek het juist leuk om ieder persoon z'n eigen schrijfstyle mee te geven.

Dus persoon 1 in eerste perspectief, persoon 2 in vogelperspectief, persoon 3 had ik in monoloogmanier en persoon 4 in dagboek vorm. Sorry, ik had geen 5de persoon.

Alleen ik deed deze vier personen per hoofdstuk omstebeurt waardoor ik ook kon spelen met het verloop van de tijd.

Er zullen hier een hoop mensen zeggen dat dat veel te chaotisch word, maar ik heb de helft af en ik moet zeggen dat het totaal niet chaotisch uitziet, zolang het maar op een geordende manier gedaan wordt.

In ieder geval, misschien is dat ook een idee voor jou?

Bijvoorbeeld enkel de hoofdpersoon in eerste persoon te doen en de rest in vogelperspectief.

Ik zou niet iedereen in de ik persoon doen, omdat dat zeker verwarring kan geven, dan is het vogelperspectief beter om bij iedereen te doen.

In iedergeval, succes.

• yvonne

ik heb zelf het meeste gevoel bij het vogelperspectief, maar dan wel gericht op een persoon. De eerste persoon, vivian, ziet alles gebeuren. Tis wel lastig om niet af te dwalen, maar het lukt aardig.

bedankt voor de tips, maar wat bedoel je met eerste perspectief?

Raynauld schreef:

>

> Mja, ikzelf heb ook een verhaalidee met als uitgangspunt de

> verschillende personen/verhaallijnen (hoewel dat een stuk

> minder zwaar is dan jouw verhaal) en mij leek het juist leuk

> om ieder persoon z'n eigen schrijfstyle mee te geven.

>

> Dus persoon 1 in eerste perspectief, persoon 2 in

> vogelperspectief, persoon 3 had ik in monoloogmanier en

> persoon 4 in dagboek vorm. Sorry, ik had geen 5de persoon.

>

> Alleen ik deed deze vier personen per hoofdstuk omstebeurt

> waardoor ik ook kon spelen met het verloop van de tijd.

>

> Er zullen hier een hoop mensen zeggen dat dat veel te

> chaotisch word, maar ik heb de helft af en ik moet zeggen dat

> het totaal niet chaotisch uitziet, zolang het maar op een

> geordende manier gedaan wordt.

>

> In ieder geval, misschien is dat ook een idee voor jou?

>

> Bijvoorbeeld enkel de hoofdpersoon in eerste persoon te doen

> en de rest in vogelperspectief.

>

> Ik zou niet iedereen in de ik persoon doen, omdat dat zeker

> verwarring kan geven, dan is het vogelperspectief beter om

> bij iedereen te doen.

>

> In iedergeval, succes.

• Raynauld

Uhm, eerste persoon is in de ik vorm derde persoon in de vertellende vorm.

Mocht je bekend zijn met games: vandaar ook de naam firstperson shooters.

• fssdf

homoooo!!!!!