Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Foto's gebruiken van anderen

• lotje

Hallo, ik hoop dat iemand (bvb. uitgever / auteur / fotograaf) weet waar ik een correct juridisch antwoord kan vinden over volgend punt; je ziet zo vaak in magazines dat mensen hun foto naar de ‘lezersrubriek’ sturen. Deze foto's worden door het magazine gebruikt zonder geschreven toestemming van degene die de foto getrokken heeft. Ik moet nu zelf ook foto's van anderen gaan gebruiken in een uitgave. Wat moet ik doen om dit compleet legaal te doen, en mezelf te vrijwaren van eventuele aansprakelijkheid (bvb. de (amateur)fotograaf zegt plots ‘Nee, ik had toch geen toestemming gegeven’, of het komt uit dat het om een ‘gestolen’ foto gaat e.d.). Moet ik alles op papier laten zetten? Of kan ik ‘gekregen’ foto's ook zonder risico zó gebruiken? Alvast bedankt!

• C J

Je moet zeker toestemming vragen aan de maker van de foto's.

In het minste geval moet je de naam vermelden van de fotograaf. Ook kan er een vergoeding worden gevraagd; gebruikersrecht.

Vergoeding of geen vergoeding, toch schriftelijk toestemming vragen.

• Audrey

Hallo!

weet iemand hoe t zit als ik het ben op de foto?er zijn fotos van mij gemaakt door een fotograaf voor een amateur modellen bureau shoot.ik heb NOOIT iets getekend en heb nooit fotos willen maken omdat ik bang was ze op internet terug te zien..beetje eng idee..is dus uitgekomen zie op een website van hem mij staan!!zonder overleg,zonder toestemming..heb contact proberen te zoeken maar geen reactie..Ben hier erg boos over,kan het niet geloven!ps heb zelf nog steeds mijn fotos niet gezien!zijn al lang klaar(staan ook al tijd op zn site)en krijg ze maar niet..

wie kan mij helpen??

• Heleen

Hai ,

ik ben jurist

ik weet dit antwoord

het is :

Poep poep poep poep

zo dan dat was het antwoord.

Baiibaii