Beste (aspirant-)schrijvers,

Voor mijn hbostudie communicatie werk ik aan een opdracht ‘brandactivation’. Doel van de opdracht is om een doelgroep aan een (bestaand(e)) product of dienst te koppelen dat voor de doelgroep van nut kan zijn. Dat kan ook een product of dienst zijn uit een branche die niet direct iets met de schrijverswereld te maken heeft. Als doelgroep heb ik gekozen voor de vele tienduizenden Nederlanders die schrijven en plannen hebben om een boek te schrijven en uit te geven. Om een goede match met een product of dienst te maken, wil ik weten wat hen drijft. Waarom wil je een boek schrijven? En welke obstakels kom je onderweg naar drukken en uitgeven tegen?

Hieronder staat een aantal vragen. Het lijstje is richtinggevend. U hoeft ze niet allemaal te beantwoorden. Het gaat mij om het totale beeld. Antwoorden mogen ook kort, in steekwoorden. Mail gewoon het nummer van de vraag en het antwoord.

Ik hoop op zinnige tips en waardevolle inzichten. Alvast bedankt!

Met groet,

Bert Albers

3e jaars Fontys Communicatie Eindhoven

06-13964610

1. wat is de omgeving waarin u schrijft? Bijvoorbeeld aan de keukentafel of heeft u een aparte ruimte? Kunt u de omgeving beschrijven?

2. waarmee schrijft u? Computer, ganzenveer?

3. wanneer schrijft u? Heeft u een bepaald ritme of dagindeling? Of bepaalde rituelen?

4. hoe schrijft u? Methodisch, planmatig of juist impulsief?

5. bent u gevoelig voor sfeer en prikkels tijdens het schrijven? wat stoort u als u schrijft? Waar kunt u niet tegen tijdens het schrijven? En wat vindt u juist prettig (bijvoorbeeld bepaalde muziek)

6. wat heeft u als obstakels ervaren tijdens het schrijven?

7. en welke tijdens het uitgeven?

8. wat moet een aspirant-schrijver volgens u absoluut doen en wat absoluut laten?

9. wat waren/zijn uw motieven voor het schrijven? Wat betekent schrijven voor u?

10. is er een verschil in aanpak tussen het schrijven van fictie en non-fictie?

11. waarvan zegt u nu ‘dat had ik eerder moeten weten voordat ik aan het schrijven begon’?