Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vergoeding vragen voor schrijven wekelijkse column?

• Hanne

Hallo allemaal,

Ik ga per 1 november wekelijks een column schrijven voor een nieuw jeugdblad, met een oplage van 100.000! Het blad komt drie keer per week uit, maar ik schrijf alleen voor de woensdageditie. Nu is mijn vraag, kan ik hier een vergoeding voor krijgen en zo ja, hoeveel?

Alvast bedankt.

Groetjes, Hanne.

• Monique

Hoi Hanne, geen idee… Als beginneling is 50,00 euro per column/1000 woorden een redelijke vergoeding, denk ik. Op internet onder journalistiek is wel wat te vinden over tarieven. Zeg eens, waar vind ik dat nieuwe jeugdblad, welke site of uitgever? Ik schrijf voor diverse educatieve uitgeverijen en jeugdsites en heb altijd zin in nieuwe opdrachten.

Groet, Monique

• MarC

50 euro? Geen wonder dat bladen zo weinig uitbetalen. Ik vraag 25 cent per woord, maar dat is dan echt het minimum. Ik zou dus geen 50 euro vragen, maar inzetten op 400. En ik zou met minder dan 300 euro geen genoegen nemen.

Naar ik aanneem is het een professioneel blad. Een blad met professionele adverteerders en betalende abonnees. Ga dan alsjeblieft niet onder de prijs werken en vraag een normaal bedrag. Als je kwaliteit levert, vraag dan een proefessioneel tarief.

• Monique

Tja, je hebt altijd baas boven baas. Maar als iemand in een open forum naar tarieven vraagt zegt dat al iets over zijn/haar professionaliteit. Don't sell yourself short, dat ben ik met Marc eens, maar: Don't overrate yourself either!

Dus nogmaals Hanne, laat je goed informeren (kijk onder freelance, journalistiek, auteursrecht etc) of wacht het aanbod van de uitgever af. Jij weet van jezelf het beste of je inspanning in verhouding staat tot de vergoeding.

Denk ook aan een VAR verklaring van de belastingdienst, of sta je als ondernemer ingeschreven…

Succes, M

• MarC

Natuurlijk Monique. Voor mindere kwaliteit wordt minder betaald. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen zomaar voor de laagste tarieven moet gaan schrijven, enkel omdat het ´zo leuk´ is. Op die manier schrijven ze de broodschrijvers het brood onder het beleg uit.

Vroeger noemde ze dit: onderkruipen. Als ik bedoel wat jij begrijpt.

• MarC

Mag ik vragen wat je uiteindelijk afgesproken hebt?

• Monique

Lekker, he, Marc?

• MarC

Hoe bedoel je Moniekje? Mag ik bij aan een collega vragen welke tarieven zij hanteert? Ik heb toch ook een boekje open gedaan. Niet dan?

• Monique

Sorry, ik doelde niet op je laatste vraag aan Hanne maar meer ons ‘gekibbel’ over en weer. Hoe staat het met je plannen voor het uitgeven van een tijdschrift? Het VOB geeft zeer goede opleidingen!

Succes M

• MarC

Jawel, lekker kibbelen kan best lekker zijn. Ik zeg altijd maar zo: geen kibbeling is lekkerder dan eigen gekibbel. Als ik bedoel wat jij begrijpt.

Over die VOB van jou gesproken: Ik ga er gevoeglijk van uit dat hun cursussen kwalitatief in orde zijn. No doubt about that. En het aanbod ziet er ook best behoorlijk uit: over het uitgeven van een blad binnen een organisatie, over het uitwerken van een tijdschriftformule, over vormgeving en over auteursrecht. Een opleiding over het zelfstandig in de markt zetten van een compleet nieuw blad, dus inclusief het regelen en financieren van voldoende abonnees en adverteerders, zoiets zit er dus niet bij. En dat is eigenlijk wat ik zocht.

Dus.