Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vergoeding vragen voor schrijven wekelijkse column?

• Monique

Oei, dan kom je bij Marketing en PR uit. Heb je al eens contact gezocht met bijvoorbeeld de PR afdeling van een blad in de categorie zoals jij die wilt gaan opzetten. Mijn ervaring is dat de meeste medewerkers bij uitgeverijen best bereid zijn om mee te denken. Als je je verhaal een beetje weet in te pakken kom je vast een heel eind. Een brutaal mens tenslotte…

Groet, M

• Hanne

Zozo, beetje offtopic. In ieder geval bedankt voor het advies (ergens in jullie eerste reacties). Ik zal het hele verhaal even vertellen.. Bij toeval eigenlijk kwam een column van mij in handen van een hoofdredacteur van een nieuw op te richten jeugdblad. Hij vond mijn stukje geweldig en vroeg of ik elke week over een bepaald thema een column in dezelfde stijl wilde schrijven. Dat wil ik natuurlijk wel, met zo'n grote oplage! Ik heb een paar dagen geleden nagevraagd of ze voor iemand als mij aan contracten o.i.d. doen, maar dat doen ze dus helaas niet. Daar neem ik eerst wel genoegen mee, maar als het blaadje echt een succes wordt zal ik er wel weer over beginnen.

Groetjes, Hanne

• Monique

Hoi Hanne, sorry dat we zo zijn afgedwaald, dat heb je met schrijvers…

Zoals ik al zei moet je voor jezelf bepalen of jouw inzet in verhouding staat tot de vergoeding. Als je het bekijkt als schrijfervaring en een verrijking van je CV, dan kan het al lonen. Ik heb in het begin wel eens voor uitsluitend een vrijwilligersvergoeding gewerkt, omdat de (journalistieke) schrijfervaring die de opdracht met zich meebracht voor mij op dat moment een uitdaging was. In jou geval zou ik wel een limiet afspreken: x columns op non-profit basis waarna je - bij een succesvol vervolg van het blad - een vergoeding wilt.

Ik wens je veel succes met je wekelijkse columns.

Groet, M

• MarC

Er zijn natuurlijk verschillende redenen om tegen een lage vergoeding te gaan schrijven. Om het blad mee te helpen zich te ontwikkelen, om schrijfervaring op te doen zoals Monique al zij en zo kun je nog wel een aantal dingen verzinnen. Bijvoorbeeld omdat het zo leuk is om te doen.

Maar uiteindelijk zal er toch brood op de plank moeten komen. Dus wanneer je weet dat een blad genoeg budget heeft, moet je zeker niet onder een normale prijs gaan zitten. Al is het maar omdat je anders anderen het brood uit de mond stoot.

• Mar©

Welja. Maar daar ben ik dan wellicht weer te brutaal of op zijn minst te eigenzinnig voor. Ik ga toch zeker niet mijn wereldidee bij de eerste de beste uitgeverij neerleggen?

• Monique

Nee gekkie, maar een beetje subtiel…, dat lukt toch wel? Ik geef meestal de voorkeur aan bellen boven mailen. Persoonlijk contact is tenslotte de beste reclame en vaak levert het weer een nieuwe invalshoek op.

Verder kan ik je ook niet adviseren, behalve dan een wat meer reclame/ PR- of marketinggerichte opleiding misschien.

Succes, M

p.s. Kreeg vandaag bericht dat mijn nieuwe manuscript is ontvangen bij uitgeverij Luitingh, fingers crossed.