Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Free Musketeers

• Flower

Ik ben deze week gecontacteerd geweest via Free Musketeers om mijn gedichtenbundel uit te geven. Ik zit nog in de contractfase dwz dat ik het volgende week ofzo moet aankrijgen. Ik hoor er veel positieve dingen van dus hoop ook dat het zo is. Na het enthousiasme begin ik toch vragen te krijgen.

Als iemand een boek bij je besteld,kan hij zijn boek niet krijgen tot je 15 kopers hebt? Maar stel je voor dat je geen 15 kopers vindt (in het negatieve geval dan he, hoop natuurlijk niet dat het zo is) wat gebeurt er dan met die persoon? Krijgt hij bericht hierover?

Geven ze je ook tips over de layout van het boek? Ik bedoel,ivm voorwoorden enzov?

Ik ken iemand die mijn gedichtenbundel wil verbeteren tegen naamsvermelding. Hoe verloopt dat in zijn werk? Moet ik dat gewoon doorgeven aan freemusketeers of moet ikzelf dat vermelden op de bundel

Ik zit nog helemaal in de beginfase en ineens rijzen al deze vragen bij mij op

Bij Lulu heb ik ook een goed gevoel alleen komt het wel een beetje duur uit en op deze manier kost het helemaal niets

GroetjesKarin schreef:

>

> Ik moet zeggen dat ik geen problemen heb bij free musketeers.

> Mocht je er 15 verkocht hebben bewaren ze je manuscript tot

> je wel 15 kopers hebt. Het enige waar ik een beetje moeite

> mee heb is de mailadressen.

> Ik vind het wel leuk om bezig te zijn met het promoten van

> mijn eigen boek.

> Ze gaan er niets aan veranderen en bij vragen kan je bij ze

> terecht en krijg je nog diezelfde dag antwoord.

> Mijn contract heb ik na laten kijken door iemand die er

> varstand van heeft en vond het waterdicht…geen rare dingen

> en je royalties en andere inkomsten zijn goed aangegeven.

> Na het terugsturen van je manuscript krijg je

> schrijversinstructies..hoe jeje manuscript moet aanleveren.

>

> Ik heb ook even bij LULU gekeken en maar helemaal gratis is

> het niet en hoe zit het daar met royalty`s en promotie? ook

> kwam ik erachter dat het niet kostenloos was. Mijn boek zou

> daar rond de 12 kosten en dan moet je het ook nog ergens gaan

> verkopen.

>

> Maar nogmaals mijn ervaringen met Free musketeers is niet

> slecht.

> Misschien heeft iemand anders wel andere ervaringen daarmee.

>

> Groetjes

> Karin

• Flower

Zoals je ziet is het nog vroeg, spellingsfouten genoeg in dat kort berichtje

• Karin

goedemorgen Flower,

Mijn boek in inmiddels te koop bij free musketeers en tot zover heb ik er geen problemen mee gehad.

Als je dadelijk je contract hebt gekregen en hebt teruggestuurt krijg je een hele schrijversinstructie. Daarin staat heel veel geschreven over de indeling van je boek. Hoe je het aan moet leveren. Je dankwoord mag je gewoon in je boek zetten waar je dat wil hebben. Ik heb het voorin het boek gedaan.

Dat je iemand hebt die het na kan kijken is alleen maar goed. diegene kan je dan gewoon opnemen in je dankwoord.

Als je minder dan 15 boeken verkoop blijft je boek op de plank liggen bij Free musketeers. Wat ik heb gemerkt is dat toch veel mensen in mijn omgeving mijn boek gekocht hebben. Dus denk dat je je daar niet druk om hoeft te maken.

• Erika

fm kun je geen uitgeverij noemen. het is een drukkerij. ze drukken alles wat er is en stellen helemaal geen criteria. het maakt dus niet uit hoe slecht het is - ze geven het altijd uit! vormgeving is knudde.

en op de laatste pagina staat in piepkleine letters dat ze niet verantwoordelijk zijn voor stijl- en typfouten?!?

• J.

Ze drukken lang niet alles wat opgestuurd wordt. Als je zelf uitgever wilt zijn, kan dat, dan kan je inderdaad alles wat je wilt uit laten geven. Dan zijn de kosten ook helemaal voor jou. Als je hen de uitgever laat zijn, geven ze lang niet alles uit. Ze zeggen zelf 85 procent, maar ik hou de site al een hele lange tijd in de gaten en zoveel nieuwe boeken komen er niet bij, dus daar komen ze volgens mij ook niet aan. Als zij uitgever zijn, doen zij het meeste, maar je hebt wel inspraak op de vormgeving, mocht je het dus knudde vinden.

• Rik van Boeckel

Ik heb net deze week mijn tweede boek bij Free Musketeers uitgegeven: ‘De zingende palmen van Cuba’, muzikale reisverhalen over Cuba. Ik heb geen slechte ervaringen met ze, royalties worden gewoon uitbetaald, vragen worden beantwoord, en de vormgeving vind ik niet slecht, verbetert zelfs. Het enige waar ik moeite mee heb, is dat je de mensen erachter niet echt kent, alleen hun stemmen omdat ik met ze gebeld heb . Het blijft daardoor heel afstandelijk. Ik zie het als een combinatie van in eigen beheer uitgeven en uitgegeven worden. Promotie en distributie moet je helemaal zelf doen en daar heb ik niet genoeg tijd voor. Veel mensen hebben ook nog steeds moeite met betalen via internet en daar komt het wel op neer als je je buiten mijn vrienden- en kennissenkring bevindt. Wat ik verder bij Free Musketeers merk, is dat zij aan het groeien zijn, van hun ervaringen als ‘printing on demand’ uitgever proberen te leren. En ze worden wel in de gaten gehouden want ik ben door een reisprogramma van BNN gespot: ‘Weg met BNN’, heb bij hen over mijn boek kunnen vertellen. En sinds kort sturen ze zelf ook recensie-exemplaren op. Bij het vorige boek ‘Het loslaten van Atlas’ heb ik dat nog zelf moeten doen. Dus negatief ben ik niet over ze.

• Frank

Hallo Dawn,

ik zie nu pas dit bericht. op de site van Free Musketeers staat gewoon alles, adres, tel.nr, fax nr, e-mail, KvK nummer etc. ze zitten in Woerden.

overigens is LULUniet echt gratis.Dawn Avalon schreef:

>

> Ik persoon vond dat ik te weinig gegevens van ze kreeg over

> waar hun bedrijf nu precies gevestigd zit. Ten slotte stuur

> je toch ergens je manuscript heen. (zij het dan digitaal)

>

> Een erkende, grote uitgeverij die het zelf niet met mij wilde

> proberen, heeft

> mij lulu.com aangeraden. Dat kost niks.. En mijn boek staat

> nu wel op bol.com te koop.

• Frank

Hallo Erika,

Ik zie nu pas dit bericht. De Musketeers zijn geen drukkerij, ze drukken zelf niets maar geven uit. Niet alles wat er binnenkomt wordt uitgegeven. Ze moeten voor zichzelf een beetje kwalitaitsbewaking inbouwen en doen dit ook voor hun auteurs. als auteur is het ook niet leuk als je te horen krijgt dat je boek bij een minder kwalitatieve copy-shop zit. Het maakt echt wel uit wat er binnenkomt, vraag maar eens aan degenen die afgewezen zijn.

Vormgeving is een subjectief iets, er zitten gekwalificeerde grafisch ontwerpers, hun huisdrukkerij timmert aardig nationaal en internationaal aan de weg. Het gratis voortraject wil zeggen dat er ook geen fondsen zijn om taalkundig redigeren uit te bekostigen dus is degene die tekst aanlevert de controleur die de puntjes op de i moet zetten, vandaar die vermelding op de laatste pagina.Erika schreef:

>

> fm kun je geen uitgeverij noemen. het is een drukkerij. ze

> drukken alles wat er is en stellen helemaal geen criteria.

> het maakt dus niet uit hoe slecht het is - ze geven het

> altijd uit! vormgeving is knudde.

>

> en op de laatste pagina staat in piepkleine letters dat ze

> niet verantwoordelijk zijn voor stijl- en typfouten?!?

• Michael Halve

Het hele voortraject duurt wat lang, maar ja, hoe ongeduldig ben je als je op je eerste roman zit te wachten?

Het klopt dat je 80 e-mailadressen moet aanleveren voor een promotiemail. Het leek mij in eerste instantie ook wat veel, maar toen ik adressen ging verzamelen ging het toch wel hard. Met een beetje sociaal leven en ex-werkgevers kom je een heel eind.

Mijn promotiemail is gisteren verstuurd en ik ben er zeer tevreden over.

Het minimum aantal van 15 klopt ook. Als je kringetje erg klein is, kun je natuurlijk altijd zelf exemplaren bestellen. Je krijgt als auteur 25% korting. Hierover krijg je dan niet de 10% royalty, die je bij normale verkoop wel krijgt.

Ik vind het hele concept goed doordacht in elkaar zitten en ik ben blij dat mijn boek (waar ‘echte’ uitgevers geen brood in zagen) binnenkort een feit is.

Michael Halve

• Erika

Ik ben blij dat veel mensen er blij mee zijn. Maar ik via via me al eens verplicht gevoeld zo'n uitgave aan te schaffen en dat was echt zeer slecht (en nee, dat was geen subjectieve kwestie van smaak etc.), dus ik plaats mijn vraagtekens bij die criteria. Bovendien: waarom zien ‘gewone’ uitgeverijen er geen heil in? Is er misschien iets mis met het boek? Ik moet wel zeggen dat de toonzetting van hun website sterk is veranderd sinds ik er een jaar of wat geleden voor de laatste keer was.