Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Free Musketeers

• Jennifer

Zag even niet jouw link www.nikikruishaar.nl

Mooie foto ook! :-)

• Niki

Ben je er al uit welke foto je wil hebben op de achterkant?

ik weet natuurlijk niet waar jou boek over gaat maar anders kun je altijd nog een foto plaatsen van de lucht….

• Padma

http://www.ad.nl/utrecht/article493457.ece

“Very interesting. Lars Meiner's brother runs an identical operation in the United States called Publish America. Take a look at the Wikipedia article for Publish America.. and fall off your chair in surprise.”

John Stephens - London"

• Hans Anders

opsomming van de puntjes hier genoemd:

- de productie duurt lang

- redigeren is veel en veel te duur, 400 euro schreef iemand hier

- ze zijn geheimzinnig en vaag. Sommige kosten lees je pas in het contract

- op bol.com komen te staan kost 25 euro per maand. Je krijgt maar 10% royalty's, hoe moet je dat ooit terugverdienen

- reageren soms niet op mails

- geven pas info vrij als je je manuscript naar ze opstuurt

- je moet 80 emails verzamelen. FM is de enige internetuitgeverij met deze eis.

- je moet minstens 15 boeken verkopen.

- als 14 mensen je boek bestellen moeten ze misschien wel maanden wachten op een 15e verkoper

- ze verdienen vooral aan jou en je vrienden en familie

- ze komen over als een reguliere uitgeverij, dat

is niet zo, je brengt daar altijd in eigen beheer uit

- een echte uitgeverij laat je echt geen 25 euro per maand betalen om op bol.com te staan of voor tekstcorrectie, die nemen alle kosten op zich. En dit, terwijl FM beweert alle kosten op zich te nemen.

- als je niet aan 15 kopers komt dan stoppen ze met je of je moet zelf je boeken kopen en doorverkopen

- en op de laatste pagina in je boek staat in piepkleine letters dat ze niet verantwoordelijk zijn voor stijl- en typfouten. Zoiets plaatsen andere internetuitgevers niet in je boek

- bij FM kon KarinE maar 3 kleurenillustraties opnemen in het boek, bij andere uitgevers kun je zoveel je wilt plaatsen.

- respons duurt lang

- ze maken fouten in de opmaak, zie bericht ‘mia’

- je kan niet zomaar bij ze weg je zit 3 jaar aan ze vast. Bij vele andere internetuitgevers kun je weg wanneer je wilt

- Lars meiners is de oprichter van FM

- Willem meiners is de oprichter van Publish America (zie wiki).

Google op Publish America, deze staat zeer slecht aangeschreven.

• Walter Schrader

Beste mensen. leiden 14-10-2008

Net als velen van U heb ik ervaring met free musketeers. Dikke pret, heel erg leuk en voor een kleinere oplage zeker aan te raden. Als U echter besluit in eigen beheer uit te geven is het raadzaam afspraken met Free Musketeers goed op papier te zetten.

Administratief mankeert er namelijk het een en ander aan.

Van mijn romannetje heeft Free Musketeers de productiekosten op zich genoemen, zoals dat heet. Ik had zelf de medewerking van een professionele Lay-outer dus het ging allemaal vrij vlot. Het percentage royalties vond ik vrij bescheiden, maar daar gaat het mij niet om. De tweede druk in een oplage van 2000 was veel mooier en werd geheel door mijzelf voorgefinancierd.

Wie schetst mijn verbazing als er geheel tegen de helaas mondelinge afspraken in nog steeds volgens de kopieerprocedure leveringen worden gedaan terwijl ikzelf de voorrraad beheer van 2e druk exemplaren die veel beter zijn gemaakt.

Overzicht over de verkoop kon ik aanvankelijk niet krijgen want mijn schrijvers login werd maar niet aangemaakt.

Free Musketeers strijkt nu de winst op en levert slechter materiaal dan nu mogelijk is. De tweede druk is nl steviger, maar moet door mij worden nageleverd, blijkbaar willen ze dat niet.

Op mijn email krijg ik een standaard antwoord “Fijn dat U geinteresserd bent in Free Musketeers ” of iets dergelijks.

Voor de rest is het wel in orde en blijkt het een prima initiatief waar technisch gezien de tijd rijp voor was.

Dus: Bij grotere oplagen in eigen beheer:

GOEDE AFSPRAKEN OP PAPIER!!!! per verkocht boekje scheelt dat ongeveer 8 euro.

Met vriendelijke groeten

Walter Schrader

www.hetijzerenei.nl

• Karin Barnhoorn

Ik heb zo'n beetje al de reacties op de Free Musketiers vraag gelezen. Ik heb zelf mijn laatste roman (verschenen in december 2007) getiteld De laatste schakel laten uitgeven door BoekScout. Zij hanteren bijna hetzelfde concept als de Musketiers. In mijn geval diende ik veertig e-mail adressen aan te leveren. Rámpenplan! Ik ben er altijd vanuit gegaan dat mijn boeken (ik heb er in totaal drie uitgegevven) hun weg organisch weten te vinden naar de lezer en dan opeens moet je als auteur gaan ‘leuren’ met je boek en ook nog eens omslachtig gaan uitleggen dat het ‘werkelijk waar slechts om een éénmalige toezending van een promotiemail gaat, Dus, nee, u ontvangt verder geen reclame in de toekomst…" Nou, sorry, dit is dus duidelijk niet aan me besteed. Wat me aan dit soort ’clubs' stoort, is dat je als auteur de richtlijnen pas verneemt als je al nagenoeg met ze in zee bent gegaan. Ik bedoel, lezen jullie ergens op de site van Free Musketiers en/of Boekscout dat je táchtig, resp. veertig e-mail adressen dient aan te leveren? Ik vind dit, al met al, toch misleidend. Eigenlijk vind ik dat ze inspelen op het mega grote verlangen van een beginnend auteur om bijna koste wat kost je boek uitgegeven te krijgen…

Het pleit voor Free Musketiers dat zij recensie exemplaren afgeven; Boekscout doet dit duidelijk niet. Ik heb daardoor twee interviews moeten laten lopen. Omdat ik om financiële redenen niet zelf in staat was/ben om eigen boeken aan te schaffen. Ook vond degene die me wilde interviewen het ‘maar een rare uitgeverij, want je zorgt toch doorgaans dat er recensie exemplaren’ zijn -;)

Hij had natuurlijk gelijk. Als auteur voelde ik me knap voor paal staan.

Wanneer een roman bij Boekscout geen succes is, hebben ze dus geen trek meer om tijd, energie en geld in een vólgende roman te stoppen. Dit is waar ik momenteel tegenaan loop. Mijn vervolg op De laatste schakel, De Medici Erfenis, wil enorm graag het levenslicht zien…Helaas beschik ik over onvoldoende middelen om in eigen beheer uit te kunnen geven.

Lulu Com leek me ook wel wat, maar ik vind hun site erg onoverzichtelijk. Enne… is het nou écht gratis of niet??? Kan iemand me hierover gedetailleerde info geven?

Waar ik ook maar niets wijzer over word, zijn de kosten voor het aanvragen van een ISB nummer. De bedragen lijken uiteen te lopen van 11 Euro tot 47 Euro!! Bovendien las ik weer ergens dat je als particulier je eigen roman niet kan/mag aanmelden bij het Centraal Boekenhuis.

Kan iemand mij nog iets meer vertellen over hoe het bij Boekenbent werkt? Wat de kosten precies zijn? Of kan het bij hun ook gratis? Enne… schuilen ook daar weer van die ‘richtlijn’ addertjes onder het gras??

Alle reacties zijn van harte welkom! Enne… ik zou tegen iedereen willen zeggen die het heerlijk vindt om te schrijven: blijf vooral in jezelf en je eigen creativiteit geloven! Na drie romans uitgegeven te hebben ben ik er eindelijk achter dat je van schrijven hoogstwaarschijnlijk nooit rijk zult worden en/of ermee in je eigen onderhoud kunt voorzien (of je moet ongelooflijk veel geluk hebben) maar als het je bezielt en het je gelukkig maakt, ga dan vooral door! Want wat is er mooier dan dat!

Groeten,

Karin

• mia

hallo karin,

je schreef : ‘Het pleit voor Free Musketiers dat zij recensie exemplaren afgeven’.

ik weet niet waarom je dit denkt want ze doen dat niet. ik heb een boek over de ziekte van Parkinson geschreven en free musketeers heeft het uitgegeven. toen de redactrice van het ledenblad van de parkinson patiënten vereniging opmerkte dat ze moeilijk een recensie kon schrijven als ze het boek niet gelezen had, heb ik free musketeers om een gratis exemplaar gevraagd. dit was het antwoord :

'Wat betreft recensie exemplaren is het aan te raden om de redacties te vragen of ze ons willen e-mailen met de vraag of ze een exemplaar kunnen ontvangen. Wij nemen dan de aanvraag in behandeling. Ook zal ik u een digitaal bestand sturen van uw boek, wat u kunt gebruiken om naar redacties te sturen.

Helaas kunnen wij geen boeken in consignatie geven aan boekhandelaren. Dit komt door ons Printing On Demand-concept, wat betekent dat wij geen voorraad hebben. Binnen ons concept van gratis uitgeven zit niet dat wij alle boekhandelaren een recensie/presentie exemplaar kunnen aanbieden.'

dus de redacties moeten zelf bij free musketeers een aanvraag indienen en dan afwachten … dat doen ze heus niet. en digitaal een boek lezen doen ze ook niet.

ik ben dus maar zelf aan het uitdelen gegaan …

sukses verder!

mia

• Quintes

Levert het ook nog wat op, zo’n boek uitgeven via Free Musketeers?

Heeft iemand van jullie er een redelijke (bij)verdienste aan?

Ik wil ook graag mijn boek uitgeven, maar deze uitgeverij geeft bijna alles uit. Zelfs al is het van dubieuze kwaliteit.

• mia

je hebt geen kosten maar je verdient ook bijna niets (10% op de prijs van een boek exclusief btw).

dus op een boek van 20 euro min 6% btw = 18,8 euro is 10% 1,88 euro. als je dan bedenkt dat fm 25 euro per maand vraagt om het boek aan te melden bij het centraal boekhuis, moet je dus maandelijks minimum 14 boeken verkopen om uit de kosten te komen…

het geeft voldoening om je eigen boek gedrukt en uitgegeven te krijgen, financieel valt er weinig te rapen.

mia

• Michael

Ik ben het eens met Mia. Ik heb nu in anderhalf jaar tijd 100 boeken verkocht. Over bijverdienste mag je dus niet spreken.

Ik weiger te betalen voor opnamen bij Bol.com of boekhuis. Die kosten zijn volgens mij niet terug te verdienen.