Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Free Musketeers

• Eddy van Driel

Beste collega schrijvers,

2 Mei jl. werd mijn boek, ‘ Blauw licht op het water’, te water gelaten bij uitgeverij de Free Musketeers.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over FM en sinds kort sturen ze ook persexemplaren op. Daar ben ik wel blij mee want de eerste 3 exemplaren die ik voor promotie nodig had moest ik zelf betalen.

Zelf heb ik via een goede vriend stukken kunnen plaatsen in “De Botlekkrant, De Binnenvaartkrant, De Overschiese krant en de Oud Rotterdammer,”

Ook heb ik e.e.a. in een uitzending van Radio west IJsselmonde kunnen promoten en binnenkort hoop ik te worden uitgenodigd bij Suzanne Mulder van Radio Rijnmond. Ook voor 2 juli 2007 heb ik 10 minuten bij Omroep Hoeksewaard.

Al met al heb ik in totaal misschien wel 500.000 mensen weten te bereiken.

Klinkt natuurlijk allemaal hardstikke mooi maar helpt het ook de boeken te verkopen? Nee niet echt. Je moet het echt hebben van vrienden kennissen en collegae. Veel mensen gaan het bestellen maar ze vergeten het. Ook is het kopen op het internet nog een probleem voor velen! Dat is jammer. Ik kreeg van een andere schrijver het advies een stapel boeken zelf te kopen voor de verkoop. Dat ga ik nu overwegen want er zijn in mijn omgeving tientallen potentïele kopers.

Wat ik jammer vind is dat het ISBN nummer onbekend is bij het Centraal Boekhuis! Bruna, Edel, Bol en Ako enz. kunnen daar niets mee. Dat is toch jammer want ze krijgen als boekhandel 30% korting.

Misschien moet de uitgeverij daar eens meer aandacht aan geven!

Al met al vind ik de FM best wel een goede uitgever die je tijdens de productie van je boek je met raad en daad bijstaan.

Alleen vind ik dat ze meer aan marketing moeten doen want je hebt feitelijk een marginaal afzetgebied.

Publiceren via Lulu is natuurlijk ook een optie maar daar loop je tegen dezelfde problemen op. Het is alleen goedkoper en je hebt het zelf in handen.

Laten we hopen dat FM de juiste oplossing gaat geven en allemaal heel veel succes met het schrijven.

Greetz

Eddy van Driel

Coby schreef:

>

> Dag allemaal,

>

> Graag verneem ik jullie ervaring over de uitgever Free

> Musketeers. Wat zijn jullie ervaringen voor het in eigen

> beheer uitgeven of het door hen te laten doen.

>

> Groetjes

> Coby

• Michael Halve

Dat is een goede vraag, Erika. Waarom zien de ‘gewone’ uitgeverijen er geen heil in? Ik heb vorig jaar in een artikel gelezen dat 99,9% van alle ingestuurde manuscripten wordt afgekeurd. Je hebt daar, volgens dat zelfde artikel, alleen een kans als je al iemand in het wereldje kent.

Ik vind het te makkelijk om maar klakkeloos aan te nemen dat er iets aan ‘onze’ manuscripten mankeert, omdat de uitgevers er geen heil in zien. Het klassieke voorbeeld is natuurlijk ‘De Celestijnse Belofte’, die in eerste instantie werd afgekeurd door de uitgever en uiteindelijk een wereldwijde bestseller is geworden.

Over FM mag iedereen schrijven wat ‘ie wil. Ik ben blij dat ik na de teleurstellingen van een aantal ’echte' uitgeverijen hier de mogelijkheid heb mijn boek uit te geven.

• Frank

Beste Eddy,

Ik heb vernomen dat de Musketeers een samenwerkingsovereenkomst met AKO hebben getekend, hoe en wat moet nog vorm krijgen.

Het CB is, in origine, eigenlijk de logistieke voorraadschuur van de uitgevers die in oplage produceren en die oplage bij CB neerzetten om van daaruit de boekhandels te bedienen.

FM werkt via printing on demand (POD), elk besteld boek een nieuwe opdracht naar de drukkerij. Dus is er geen fysieke voorraad boeken.

Voor alle POD uitgevers is het CB eigenlijk logistiek niet van belang vanwege het ontbreken van fysieke voorraad boeken.

Ik weet van de Musketeers dat ze wel hun titels wel aanmelden bij het CB om zodoende de boekhandel, die via CB-Link correspondeert, lijsten in kan zien en titel info krijgt in staat te stellen de boeken te bestellen.

Eigenlijk kan het systeem achter het CB dit POD niet aan omdat ze gewoon een logistiek doorvoerstation zijn. Vanuit de boekhandel wordt hier wel aan gewerkt. De gedachtengang achter het CB moet wel nog iets omgeturnd worden voor deze redelijk nieuwe manier van uitgeven.

Overigens haalt Bol hun boeken info van de CB lijsten, ze selecteren zelf wat ze overnemen. Wil je bij Bol op de lijst buiten hun selectieproces om dan kost dat een “huurprijs” en hoe hoger je op de lijst wil hoe hoger de huur is.

Succes met je boek,

groetjes van iemand uit het boekenvak.

Eddy van Driel schreef:

>

> Beste collega schrijvers,

>

> 2 Mei jl. werd mijn boek, ‘ Blauw licht op het water’, te

> water gelaten bij uitgeverij de Free Musketeers.

> Over het algemeen ben ik zeer tevreden over FM en sinds kort

> sturen ze ook persexemplaren op. Daar ben ik wel blij mee

> want de eerste 3 exemplaren die ik voor promotie nodig had

> moest ik zelf betalen.

> Zelf heb ik via een goede vriend stukken kunnen plaatsen in

> "De Botlekkrant, De Binnenvaartkrant, De Overschiese krant en

> de Oud Rotterdammer,"

> Ook heb ik e.e.a. in een uitzending van Radio west

> IJsselmonde kunnen promoten en binnenkort hoop ik te worden

> uitgenodigd bij Suzanne Mulder van Radio Rijnmond. Ook voor 2

> juli 2007 heb ik 10 minuten bij Omroep Hoeksewaard.

> Al met al heb ik in totaal misschien wel 500.000 mensen weten

> te bereiken.

> Klinkt natuurlijk allemaal hardstikke mooi maar helpt het ook

> de boeken te verkopen? Nee niet echt. Je moet het echt hebben

> van vrienden kennissen en collegae. Veel mensen gaan het

> bestellen maar ze vergeten het. Ook is het kopen op het

> internet nog een probleem voor velen! Dat is jammer. Ik kreeg

> van een andere schrijver het advies een stapel boeken zelf te

> kopen voor de verkoop. Dat ga ik nu overwegen want er zijn in

> mijn omgeving tientallen potentïele kopers.

> Wat ik jammer vind is dat het ISBN nummer onbekend is bij het

> Centraal Boekhuis! Bruna, Edel, Bol en Ako enz. kunnen daar

> niets mee. Dat is toch jammer want ze krijgen als boekhandel

> 30% korting.

> Misschien moet de uitgeverij daar eens meer aandacht aan geven!

> Al met al vind ik de FM best wel een goede uitgever die je

> tijdens de productie van je boek je met raad en daad bijstaan.

> Alleen vind ik dat ze meer aan marketing moeten doen want je

> hebt feitelijk een marginaal afzetgebied.

> Publiceren via Lulu is natuurlijk ook een optie maar daar

> loop je tegen dezelfde problemen op. Het is alleen goedkoper

> en je hebt het zelf in handen.

> Laten we hopen dat FM de juiste oplossing gaat geven en

> allemaal heel veel succes met het schrijven.

>

> Greetz

>

> Eddy van Driel

>

> Coby schreef:

> >

> > Dag allemaal,

> >

> > Graag verneem ik jullie ervaring over de uitgever Free

> > Musketeers. Wat zijn jullie ervaringen voor het in eigen

> > beheer uitgeven of het door hen te laten doen.

> >

> > Groetjes

> > Coby

• KarinE

Ik heb mijn eerste boek bij Free Musketeers uitgegeven; de roep van de eenhoorn. Ik ben er in het algemeen tevreden over. De support was goed.

Echter, ik vond het wel lang duren, tussen het aanbieden en het uitbrengen.

Toen ontdekte ik Lulu en aangezien ik veel werk heb liggen, heb ik dat geprobeerd.

Lulu is inderdaad kosteloos, voor zover de startkosten. Natuurlijk is het handig om een proefexemplaar te bestellen en een ISBN, maar veel kost het niet. Je kunt ook je boek rechtstreeks doorzenden naar de klant (scheelt in verzendkosten). Je hoeft dus niet een hele stapel voor bestellers in voorraad te nemen. Het gaat bovendien snel. Daarnaast heb je meer vrijheid. Bij FM kon ik net drie kleurenillustraties opnemen in het boek (FM als uitgever). Bij Lulu zoveel als ik wil. Uiteraard wordt daarmee wel de kostprijs van het boek hoger.

Zo heb ik een kinderboekje, waarvan de tekst verzonnen is door mijn zoon, met mijn kleurenillustraties, bij Lulu uitgebracht. De wonderkaars, eveneens in een Engelstalige versie; The Miracle Candle.

Binnenkort komt ‘Sprookjes bij het haardvuur’ uit, een sprookjesboek met recepten voor, door en met kinderen te maken. Een dik gebonden boek, met honderd kleurenillustraties. Maar er komt ook een zwart-wit gebonden versie uit en ook een paperbackversie, om het voor iedereen betaalbaar te maken. Die vrijheid heb je bij Lulu wel en bij FM (bij hen als uitgever) niet.

Verschil is dat ik zowel bij Lulu als bij FM in eigen beheer kan uitgeven, maar bij FM zijn de kosten bij eigen beheer aanzienlijk hoger. Een eigen ISBN aanvragen kost wel iets, maar ook niet zoveel. Zeker niet als je van plan bent meer uit te geven.

Bij Lulu moet je zelf wel de gehele opmaak verzorgen (bij FM is dat gedeeltelijk). Dat vergt wel wat onderzoek en inspanning. Als je eenmaal door hebt hoe het moet, gaat het allemaal snel.

• paulien visser-verheyen

Ik heb heel goede ervaringen met free musketeers. Ik heb helemaal geen verstand van computers maar ze leggen me altijd uit hoe ik iets moet doen of verzenden. Ze zijn vriendelijk en leveren mooi werk af.

Een en al positiviteit dus

>

> Dag allemaal,

>

> Graag verneem ik jullie ervaring over de uitgever Free

> Musketeers. Wat zijn jullie ervaringen voor het in eigen

> beheer uitgeven of het door hen te laten doen.

>

> Groetjes

> Coby

• Christy

Hoi Coby,

Ik heb zelf heel goede ervaringen met Boekscout.nl. Duidelijke uitleg, geen kosten en heel fijne contacten. Free Musketeers heb ik ook ooit benaderd en de respons duurde heeeel erg lang.

• Henk Struikmans

Heeft iemand ook ervaring met het uitgeven van fotoboeken? Doen FM en Lulu dat ook wel eens? Of heeft iemand hierover misschien een tip?

• Niki

hallo,

mijn boek word in Juli uitgegeven door FM,

tot nu toe ben ik er tevreden over, normaal krijg ik binnen twee dagen respons en word alles altijd goed uitgelegd, ook de schrijversinstructies zijn altijd duidelijk,

het enige nadeel vind ik het foutloos aanleveren van het manuscipt, ik laat dat door hun doen omdat het na een paar keer nog steeds niet foutloos is,

dit kost dan om en om de 400 euro…Maar ook dat is wat in het contract staat,

ook de 80mailadressen was even slikken…je mag er minder bestellen maar dan moet je voor ieder mailadres een boek bestellen,

dus heb je 70 mailadressen moet je tien boeken bestellen,

en de drempel van 15 is eigenlijk niet hoog…normaal heb je toch wel mensen die het boek willen bestellen…

alleen geloof ik wel dat het boek bij FM in internetboekhandels komt…en het ISBN Nummer is toch wel gewoon overal bekend?

In ieder geval van de informatie die ik begrepen heb,

tot nu toe ben ik dus harstikke tevreden over FM…alleen moet ik mijn boek nog in handen krijgen…dat gebeurd snel du sik kan niet wachten…

tot nu hier heb ik ook nog geen negatieve verhalen gelezen over FM

• Michael

Hoi Niki,

Gefeliciteerd met je boek. Het is echt bijzonder om het binnenkort in handen te hebben.

Tip voor je volgende boek: laat het lezen door een paar redacteuren (vrienden of vriendinnen) in je omgeving. En vraag hen vooral kritisch te zijn op zowel taal als opbouw van het verhaal. Bij mij werkte dat. Ik heb het aan vier verschillende mensen laten lezen voordat ik het instuurde.

Over de verkoop. Ja, je hebt een uniek ISBN-nummer, maar niet iedere (internet-)winkel verkoopt je boek. De marges liggen voor dit soort winkels te laag. Winkels kunnen het wel bestellen voor klanten. Bij mijn boek gebeurt dat regelmatig bij een boekhandel in Delft, die het leuk vond er een paar op voorraad te nemen, omdat mijn roman in Delft afspeelt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes.

Groet, Michael Halve

www.michaelhalve.nl

• Niki

Hoi Micheal,

Ik heb dit ook laten doen vooral vanwege het verhaal,

helaas ken ik niemand in mijn omgeving die het zo kan doen zoals het echt hoort..alleen mijn vader maar die kan niets van de computer …

Hoe is verder de kwaliteit van de boeken van FM?

Kheb nog nooit een boek in handen gehad, klopt het van die flinterdunne pagina's en de layout enzo?

Ik ben wel al bij een paar boekhandels geweest die het boek willen opnemen,

vooral in mijn geboorteplaats en mijn woonplaats, maar kheb natuurlijk nog geen voorbeeld van het boek,

het is ontzettend spannend dus ik ben natuurlijk best blij dat er niet zoveel negatief over FM staat…op sommige na dan…

Bedankt voor je reactie Micheal,

Groetjes Niki